יום רביעי, 28 ביוני 2017

סאונד קול וחומר בעיצוב מוזיאון העיצוב חולון מומלץ. מאת: שרית יוכפז



סיור עיתונאים לקראת פתיחת התערוכה
שהיא חובה לכל אנשי המוסיקה ושוחריה באשר הם

גם הקירות של המוזיאון משתתפים פעילים ביצירת הצלילים וגם המבקרים הופכים מצרכני מוסיקה ליוצריה

סאונד
קול וחומר בעיצוב

מה בתערוכה:
"להרגיש סאונד" מיצב מקורי ואינטראקטיבי בהשתתפות האמנים גלעד כהנא, האחיות לוז, אוהד פישוף,  רופרט הובר, גיורי פוליטי, דני מאיר, אלון פרץ, ואילן גרין


מוזיאון מנגן- מבנה המוזיאון יהפוך למבנה מוסיקלי. כ-100 רמקולים המוצדמדים למבנה באמצעות מגנטים ישמיעו צלילים ב-16 ערוצים כאשר הצלילים משתנים בהתאמה לשעות היום והמבקרים בעצמם יוצרים צלילים מתווספים.

חשיפה מוזיאלית ראשונה: עשרות אובייקטים של סאונד של מעצבים מקומיים לצד אובייקטים איקונים של מעצבים בינלאומיים, בהם פרויקטים ההופכים את המבקרים מצרכני סאונד ליצרני סאונד באמצעות:  קוביות לגו המייצרות סאונד תוך כדי משחק, Ototo המאפשר יצירת סאונד  מאובייקטים שונים כמו: חולצה, כוס ואפילו בננה. וגם: פלטפורמות מוסיקליות המיועדות לאוכלוסיות מיוחדות כמו: בעלי קשיי שמיעה, חולי אלצהיימר ואוטיסטים.


הסיור יתקיים בנוכחות:
 מיה דבש, מ"מ האוצרת הראשית ואוצרת התערוכה
האוצרות והיוצרות לילך שטייאט וענת ספרן והיוצרים והמשתתפים


מוזיאון העיצוב חולון בתערוכת קיץ חדשה שמרעידה את המבנה:
סאונד
איך אנחנו מרגישים צלילים? האם אפשר לגעת במוזיקה?
תערוכה אינטראקטיבית לכל המשפחה המזמינה את המבקרים לקחת חלק פעיל - לשמוע, לראות ולהרגיש סאונד
הבניין האיקוני של רון ארד הופך בתערוכה החדשה לאובייקט קולי גדול מימדים. כ-100 רמקולים שהוצמדו למבנה באמצעות מגנטים, משמיעים צלילים ב-16 ערוצים תוך התייחסות לצורה, לחומר ולסביבה בה נמצא המוזיאון
במיוחד עבור התערוכה נבנה ועוצב חלל ייחודי, המשמש כמיצב אקוסטי-דינמי בשיתוף הקהל ומעביר חוויית שמע רב חושית שבה אפשר לא רק להאזין אלא גם להרגיש סאונד
המבקרים יוכלו לממש את הפוטנציאל המוסיקלי באובייקטים מגוונים כמו: חולצה, כוס ואפילו בננה
עשרות אובייקטי סאונד של מעצבים מקומיים לצד מעצבים בינלאומיים, המבטאים את התפתחות טכנולוגיית הסאונד והצלילים  והשפעתה על עולם העיצוב. מהרדיו המרכזי בסלון ששימש כמדורת שבט ועד לאובייקטים זעירים המתמקדים בחוויית המשתמש. בין המוצגים, מערכות ומיצבים אינטראקטיביים המזמינים את המבקרים להתנסות בהפקת קולות שונים מקוביות לגו, בדים ואפילו ירקות
אוצרות ויוצרות: לילך שטיאט וענת ספרן
עוד בתערוכה: דנה חכים ברקוביץ' בתערוכת יחיד מוזיאלית ראשונה בארץ של תכשיטיה המורכבים מרשתות רמקולים
אובייקטים מתוך אוסף המוזיאון, המבטאים תנועות מוסיקליות שונות של חזרתיות מעצם שפתם העיצובית של הפריטים

29/6/17 – 28/10/17
בקיץ הקרוב מציג מוזיאון העיצוב חולון תערוכת קיץ שהיא כולה חוויה רב-חושית ואינטראקטיבית: סאונד. התערוכה מתפרשת על פני כל גלריות המוזיאון ומחוצה לו וגם המבנה האיקוני, בעיצובו של רון ארד, הופך למבנה מוסיקלי משתנה. התערוכה מזמינה את המבקרים לקחת חלק פעיל - לשמוע, לראות ולהרגיש סאונד. זוהי הזמנה להיות סאונד.
התערוכה מבקשת להציג באמצעות סאונד, כיצד נוצרים חלל, מרחב וחוויה, ולהראות שסאונד הוא רכיב משמעותי ומרכזי שמעוצב ומעצב חברה ותרבות. אף על פי שעולם העיצוב מזוהה עם מרכיבים פיזיים וחזותיים כמו חומר, צבעוניות וטקסטורה, דווקא סאונד, שנתפס כאלמנט מופשט, הוא אחד מחומרי הגלם המרכזיים העומדים לרשותו של המעצב.
הקשר בין סאונד לעיצוב ייבחן באמצעות חמישה היבטים:
לראות סאונד בודקת את הקשר בין סאונד לאובייקט באמצעות עשרות אובייקטים איקוניים של מערכות שמע החל משנות ה-60 ועד לעיצובים חדשניים ביותר. את התערוכה המקורית אצרו  דומיטילה דרדי ואליזבת'ה פיזו מהקרן הבינלאומית למוסיקה באיטליה (IMF) והיא מוצגת לראשונה במסגרת מוזיאלית. דרך האובייקטים אפשר לראות כיצד התפתחות הטכנולוגיה האלחוטית השפיעה על עבודתם של מעצבים והובילה לשינוי משמעותי בהגדרת החפצים, באופן השימוש בהם ובתפיסה העיצובית.
ההצגה של אובייקטים איקוניים כמו Phonosuper, רדיו-פטיפון של דיטר ראמס מ-1960, לצד עבודות של מעצבים עכשוויים כמו רמקול MUO האלחוטי של רוס לאבגרוב, מדגימה לא רק שינוי בעבודת המעצב כי אם גם שינוי בהרגלים ובדפוסי האזנה – כלומר, מעבר מימים של האזנה משותפת סביב רדיו - רהיט מעוצב נייח ומרכזי בכל סלון, להאזנה אישית, באמצעות מכשירים קטנים וניידים.
התערוכה כוללת גם פרויקטים אינטראקטיביים שהופכים את המבקרים מצרכני סאונד ליצרני סאונד:  Lego Music של Esteban Cardona & Benson Rong יאפשר למבקרים ליצור סאונד דרך משחק עם אבני הלגו האייקוניות, ואילו באמצעות Ototo של יורי סוזוקי יוכלו המבקרים לממש את הפוטנציאל המוסיקלי הטמון בכל אובייקט - חולצה, כוס ואפילו בננה.
עוד יוצגו פלטפורמות מוסיקליות המיועדות לבעלי צרכים מיוחדים: צמד הרמקולים MISS שעיצבה שרונה מרלין מיועד למשתמשים בעלי קשיי שמיעה. הרמקולים מתרגמים קולות למרקמים ויזואליים וויברציות ברצפה, המורגשות באמצעות כפות הרגליים. הפלטפורמה המוזיקלית הטיפולית "סנכרון" בעיצוב קנת טיי עוזרת להורים ולילדים אוטיסטיים לפתח ערוץ תקשורת באמצעות אימפרוביזציה מוזיקלית.
חלק זה של התערוכה נהנה מתמיכת המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב ושגרירות איטליה בישראל; פורום התרבות האוסטרי תל אביב ושגרירות אוסטריה בישראל.
להרגיש סאונד (Sense of Sound) נבנה כמיצב מקורי ואינטראקטיבי שיצרו ענת ספרן ולילך שטיאט במיוחד עבור חלל גלריית ד"ר שולמית כצמן (הגלריה התחתונה). המיצב מורכב משתי מערכות רמקולים ב-16 ערוצים, האחת היקפית והשנייה מוטמעת בגבעה המרכזית. המבקרים מוזמנים לחוות את הסאונד ואת התצוגה החזותית שלו בישיבה ובשכיבה על הגבעה שתתפוס כמעט את כל חלל הגלריה. האמנים: רופרט הובר, גיורי פוליטי, דני מאיר, אלון פרץ, אילן גרין, אוהד פישוף, גלעד כהנא והאחיות לוז יצרו עבודות סאונד מקוריות המותאמות למיצב, שיתורגמו בתערוכה לייצוגים חזותיים המושפעים מתנועת המבקרים בחלל בזמן אמת.
ארכיטקטורה של סאונד/סאונד של ארכיטקטורה - מבנה מוזיאון העיצוב חולון האיקוני בעיצובו של רון ארד, שזכה לשבחים וסיקור רב ברחבי העולם, הופך במהלך חודשי התערוכה למבנה מוסיקלי. כ-100 רמקולים שהוצמדו למבנה באמצעות מגנטים ישמיעו צלילים ב-16 ערוצים תוך התייחסות לצורה, לחומר ולסביבה בה נמצא המוזיאון. את המיצב יצרו ענת ספרן ולילך שטיאט בשיתוף רופרט הוברט, גיורי פוליטי, דני מאיר ואלון פרץ. המיצב ישתנה בהתאמה לשעות היום והמבקרים יוכלו ליצור צלילים שיתווספו לקולות שיופקו מהמבנה.
שני המיצבים מתאפשרים בזכות הסיוע של חברת מוראל
חברת רמקולי מוראל (Morel) היא מותג ויצרן בוטיק מהמובילים בעיצוב, טכנולוגיה וייצור רמקולים למערכות אודיו ביתי ורכב משנת 1975, ונותנת חסות לתערוכה. למוראל מוניטין רב שנים בתעשיית המוסיקה הבינלאומית ומוצריה משווקים במעל 60 מדינות בעולם.
--------------------
שתי תערוכות מתוך אוסף המוזיאון, ראשונות בסדרה קבועה שתלווה מעתה את התערוכות השונות שיועלו, תוך התכתבות עם התמה המשתנה שלהן. את שתי התערוכות אוצרת יעל טרגן, מנהלת אוסף המוזיאון
מבעד לרשת - תערוכת יחיד של הצורפת עטורת הפרסים דנה חכים ברקוביץ'. חכים ברקוביץ' אוספת רשתות של רמקולים משומשים במפעלים לציוד אלקטרוני ובשווקי פשפשים ומשתמשת בהם כמצע לתכשיטים שהיא יוצרת בעשור האחרון. הרשתות, שבמקור שימשו כמעטפת למנגנון הפנימי של הרמקול שנמצא בתוך מערכות סטריאו ועוד, הופכות בידיה של חכים ברקוביץ' לתכשיטים אינטימיים שמצד אחד, שואבים השראה מקמעות מסורתיים ומצד שני מסמנים אותנו כמו משדרים סמויים. כמו כן, תתאפשר לקהל הצצה ייחודית לתהליך העבודה של חכים ברקוביץ' באמצעות האזנה לצלילי מלאכות הצורפות השונות בהן: ניסור, חיתוך, שיוף ומכות פטיש. הצלילים הוקלטו על ידי אמן הסאונד המוערך אלעד שניידרמן (Phd) בזמן עבודתה של ברקוביץ' חכים ובאמצעות שיתוף הפעולה הם ממחישים את המורכבות של תהליך הצורפות ככלל ושל תהליך עיבוד הרשתות בפרט.
חוזר ב'לופ': התערוכה ובה אובייקטים מתוך אוסף המוזיאון שצורתם מבטאת אלמנטים המזוהים עם עולם המוסיקה והסאונד כמו חזרתיות (רפיטטיביות) ומקצב. עבודתה של ג'סיקה סמית' לדוגמה, ריגול מעל סין Spying on China)), מדגימה חזרתיות שבאה לידי ביטוי בדימוי משוכפל מסורתי לכאורה, אך מלא סתירות ופרטים בלתי צפויים. ומנורת "עולם חדש ואמיץ" )Brave New World Lamp) של Freshwest עבור Moooi, שעוצבה בהשראת "פיגומי במבוק", מציגה כבר את הפוטנציאל המבני שמגולם בחזרתיות. אובייקטים אחרים מורכבים ממקטעים משוכפלים שבדומה ללולאות במוזיקה הפופולרית והעכשווית, נערמים זה מעל זה, מצטברים וחוזרים ב'לופ'.
מיה דבש, מ"מ האוצרת הראשית של המוזיאון  אומרת כי: "בשנה האחרונה אנו עוסקים במוזיאון בחושים ובביטוי שלהם בעולם העיצוב: בתערוכה מבט על עסקנו בראייה ובתערוכה הבאה נעסוק בשמיעה. מדובר באחת התערוכות המאתגרות והמורכבות שנוצרו במוזיאון משום שהיא בנויה רובה ממוצגים שתוכננו במיוחד עבור החללים השונים ובהתאמה אליהם. בתערוכה זו אנו בוחנים כיצד ניתן לעצב גם ללא אובייקט מוחשי ומזמינים את הקהל הרחב לחוויה דינאמית, מפתיעה ואף מרגשת, שאיננה דומה כלל לביקור שגרתי במוזיאון."
אוצרות התערוכה לילך שטיאט וענת ספרן מצינות כי "התערוכה מציעה שלושה ״מבטים״ על סאונד ועיצוב בשלושה קני מידה: אובייקט, חלל ומרחב ומזמינה את המבקרים בה לחזור ולהקשיב, לחשוף את הכוח של הסאונד ואת הגילוי המחודש שבהאזנה. זוהי הזמנה להקשיב לסאונד דרך הגוף, להבין חלל דרך סאונד, ולהאזין לגוף בתוך מרחב." 
אורן מרדכי, מנכ"ל  מוראל: "כחברה ישראלית בינלאומית אני נרגש משיתוף הפעולה של מוראל ((morel עם מוזיאון העיצוב חולון ושמח להיות חלק מחווית שמע ועיצוב יצירתית איכותית וייחודית במיצגים  שאליהם יחשפו  מבקרי התערוכה."
***
התערוכה תלווה בפעילויות וסדנאות עיצוב לכל המשפחה שיתקיימו בשבתות ("שבת משפחתית" ובחופשת הקיץ גם בימי חול:
"שבת משפחתית"
"שבת משפחתית" במוזיאון היא חוויה איכותית וייחודית לכל המשפחה הכוללת סיור בלשי עיצוב, סדנאות והפתעות נוספות בכרטיס משפחתי אחד במחיר 120 בלבד ל-4 משתתפים (מבוגרים וילדים).
בלשי עיצוב של תערוכת סאונד יכלול סיור בגלריות של התערוכה בהנחיית מדריכי המוזיאון, פיענוח שפת עיצוב החפצים המפיקים, משימות חווייתיות והתנסות במוצגים אינטראקטיביים.
סדנת עיצוב משרוקית - סדנת עיצוב להורים ולילדים, בה יתנסו המשתתפים בעיצוב אישי של שרקנים, יצורים המורכבים ממשרוקית המשנה את צליליה. משתתפי הסדנה ייהנו מתהליך עיצוב, הרכבה והענקת תכונות ייחודיות לכל יצור, בעזרת אמצעים פשוטים אך חכמים.
לצד פעילויות מודרכות אלו תתקיים פעילות חופשית לקהל במעבדת העיצוב של המוזיאון: מעצבים צלילים. קהל המבקרים מוזמן לחקור את עולם התהודה והחומר ולגלות כיצד ניתן להמציא כלים מוסיקליים "רדי מייד" מחומרים פשוטים ומפתיעים.

פעילויות שבת משפחתית יתקיימו בשני סבבים: 12:30-11:00, 13:00-14:30.
פעילות קיץ יומית

מחירי הכרטיסים (שלא במסגרת חבילת שבת משפחתית): ילד- 45 ₪,  מבוגר מלווה- 35 ₪
הפעילויות בשבתות ובימי חול מתאימות להורים ולילדים בגילאי 11-6
סאונד
29/6/17 – 28/10/17
מוזיאון העיצוב חולון
רחוב פנחס איילון 8, חולון
שעות פתיחת המוזיאון:
ימים ב' ו-ד': 16:00-10:00
ימים  ג' ה' ושבת: 18:00-10:00
יום ו': 14:00-10:00
יום א': סגור

ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן:
ב': 16:00-10:00
יום ו':  14:00-10:00
ימים ג' ה' ושבת: 18:00-10:00

יום א': סגור

www.dmh.org.il     קופות המוזיאון: 073-2151500


מוזיאון העיצוב חולון-רחוב פנחס איילון 8 חולון (מתחם המדיטק)

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות