יום חמישי, 22 בפברואר 2018

מגדל דוד י -בירושלים ויצוא לדרך חדשה מומלץ מאת: שרית יוכפז



התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
צילום: שרית יוכפז



מעורב - תרבותי - ירושלמי
מגדל דוד יוצא לדרך חדשה
בימים אלה מתבצעות במוזיאון מגדל דוד עבודות חידוש ושדרוג מסיביות ויסודיות, בהקפדה על נוהלי השימור המחמירים החלים על אתרי מורשת. במסגרת זו מורחבים חללי התצוגה, מוקמים לרווחת המבקרים בית קפה, חנות ואולם זכוכית ברחבת הכניסה המערבית, ומשודרגות תצוגות הקבע העוסקות בסיפורה של ירושלים. המוזיאון המחודש יציג אוספים וממצאים ארכיאולוגיים אותנטיים בתצוגות המשלבות אמצעים טכנולוגיים עכשוויים. עם תהליך ההתחדשות יתווספו למוזיאון גם חללי תצוגה לאמנות עכשווית, מתוך שאיפה להרחיב ולהעמיק את העיסוק בירושלים לתחומי האמנות והעיצוב.

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

מגדל דוד הוא הרבה יותר ממוזיאון. זהו אתר היסטורי וארכיאולוגי בו מתרחשים כל העת אירועי תרבות ואמנות, תערוכות מתחלפות, פעילויות חינוך, הופעות ומסיבות. האירועים במגדל דוד מיועדים לכולם – לישראלים ולתיירים בכל גיל, מכל דת ולאום. הם מחברים בין מזרח ומערב, בין קודש לחול, בין ימי קדם לימינו אנו, ומציגים את ירושלים הנצחית והעכשווית, האוניברסלית והרב-תרבותית.
ייחודו של מוזיאון מגדל דוד בהציגו את כל סיפורה של ירושלים, על האירועים הבולטים בתולדותיה, מראשיתה בימי קדם ועד ימינו אנו. המוזיאון מדגיש את חשיבותה ההיסטורית של ירושלים לשלוש הדתות המונותאיסטיות, ותכניו מוצגים בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית. לצד ההיבט ההיסטורי של המצודה היא משמשת גם אתר תיירותי וארכיאולוגי חשוב ובו שרידים ושכבות היסטוריות מכל תקופותיה של ירושלים.
ביום שלישי ה-20 לפברואר, יתקיים ביוזמת משרד יח"צ 'לוטן תדמיות' סיור עיתונאים ובלוגרים במוזיאון מגדל דוד בירושלים
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

צילום: שרית יוכפז

הסיור כלל:
היכרות עם אילת ליבר המשמשת מזה חמש שנים כמנכ"ל והאוצרת הראשית של מוזיאון מגדל דוד. בעברה למדה עיצוב תעשייתי ואוצרות, והובילה מגוון תערוכות מוזיאליות ופרויקטים אמנותיים והיסטוריים במוזיאון הכנסת, מוזיאון קריית שמונה, שיקום וחידוש בית ש"י עגנון בירושלים, ובתפקידה הקודם כמנהלת מחלקת החינוך במוזיאון מגדל דוד.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
עם אילת  ליבר

360 מעלות על ירושלים - תצפית מודרכת על ירושלים מגג מגדל פצאל (מגדל המצודה), הנחשב אתר חובה לכל תייר בעיר, וידוע בהיותו נקודת התצפית היפה והאטרקטיבית ביותר על העיר כולה.

הצצה למעבדת החדשנות - בשנה האחרונה הוקמה במגדל דוד מעבדת מדיה ייחודית ופורצת דרך, הראשונה מסוגה במוזיאונים בישראל. המעבדה מפגישה בין אנשי סטארט-אפ ובין עולם התוכן של מוזיאונים ואתרים היסטוריים, במטרה לפתח אמצעי הדמיה והמחשה חדשים (כולל מעבדת מציאות מדומה) שישמשו בתערוכות המוצגות במקום. הכלים המפותחים במעבדה יאפשרו להציג את סיפורה של ירושלים באמצעים אינטראקטיביים ולשדרג את חוויית המבקרים במוזיאון. מעבדת המדיה החדשה תיפתח לחשיפה עבור עיתונאים ובלוגרים, בו יוכלו להתנסות במגוון החוויות המפותחות במעבדה בימים אלו.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
צילום: שרית יוכפז

מאת: שרית יוכפז.
ביקור בתערוכה החדשה והמדוברת 'גנרל וג'נטלמן -  אלנבי בשערי ירושלים'.  ביקור מודרך בתערוכה המציינת 100 שנים לכיבוש ירושלים על ידי בריטניה. התערוכה עוקבת אחר השתלשלות האירועים הדרמטיים בשבוע אחד בתולדות העיר, שבוע שעתיד לפתוח עידן חדש ומרתק בתולדות ירושלים, היישוב היהודי וארץ ישראל כולה. בתערוכה מוצגים סרטים, צילומים וחפצים מקוריים ונדירים, תעודות מרגשות, כרזות, מזכרות ואלבומי תיירות אישיים מהם עשויה ההיסטוריה המרתקת של עיר הנצח. מאה שנים אחרי, במגדל דוד- ליבה של ירושלים, בין העיר העתיקה לחדשה, מוצע מבט חדש ומפוכח אל הרגעים שהפכו לאגדה, הרגעים ששינו את ירושלים לתמיד.
התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.

רקע היסטורי על מוזיאון מגדל דוד
מצודת ירושלים הידועה בשם 'מגדל דוד' היא נכס היסטורי וארכיאולוגי בעל חשיבות עולמית. זוהי מצודה מימי-הביניים ובה תוספות ארכיטקטוניות מתקופות מאוחרות יותר. המצודה ניצבת בסמוך לשער יפו, שער הכניסה ההיסטורי לעיר, בנקודת החיבור שבין מזרח ירושלים למערבה. היא נושאת עמה ערכים תרבותיים וארכיטקטוניים ומזה דורות מהווה את סמל העיר ירושלים. על אף שהמצודה מכונה 'מגדל דוד', אין קשר בינה לבין דוד המלך. שורשיה של הטעות נעוצים בתקופה הביזאנטית, בפירוש המוטעה שייחסו אבות הכנסייה לכתבי יוסף בן מתתיהו, כששייכו מגדל מימיו של הורדוס (מגדל פצאל) לדוד המלך. גם המוסלמים קישרו את המגדל ההרודיאני עם דוד המלך וכינו אותו 'מחראב נבי-דאוד', כשכבשו את ירושלים במאה השביעית. במאה ה-19, עם הגעת אנשי המערב לירושלים בחיפוש אחר הוכחות לכתבי הקודש, זוהה בטעות הצריח התורכי שהוסף למסגד הממלוכי, כמגדל דוד. המבנה החשוב ביותר ברמה ההיסטורית, האדריכלית והארכיאולוגית הוא הקישלה – ארמון הורדוס בירושלים, הנמצא מדרום למתחם מגדל דוד, בצמוד לחומת העיר העתיקה, ונבנה בשנת 1834 על ידי איברהים פשה, השליט המצרי של ארץ ישראל בתקופה זאת. הקישלה המשיך לשמש כמתחם צבאי גם כאשר קיבלו העות'מאנים חזרה את השליטה על העיר (1841), ובתקופת המנדט שימש המקום תחנת משטרה ובית סוהר. בין השאר נכלאו בין כתליו אסירי המחתרת היהודית – האצ"ל. כיום נפרד מבנה בית הסוהר מתחנת המשטרה והוא מהווה חלק אינטגרלי ממתחם מוזיאון מגדל דוד, כאשר הגישה למבנה היא דרך חפיר המצודה, או האולם הצלבני במתחם המוזיאון. בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו במקום בעשור האחרון התגלו, בין היתר, שרידים מן המאה ה-6 לפנה"ס, חומות מימיו של הורדוס וכן עדויות מימי הביניים. ממצא בעל חשיבות מיוחדת הוא קטע חומת העיר מתקופת בית ראשון, עובדה המאירה באור חדש את נושא גבולותיה של ירושלים בימי בית ראשון. השרידים הארכאולוגיים מימי הבית השני משלימים את הממצאים המונומנטליים המצויים בגן הארכאולוגי בחצר המצודה. בשנת 1989, עם הקמת מוזיאון מגדל דוד, בוצעו במקום חפירות ארכיאולוגיות ופעולות שיקום נרחבות, מתוך הקפדה על נהלים מחמירים המבטיחים את שימור אופיו הייחודי של האתר  – שיקום חדרי המשמר של המצודה והתאמתם כחללי תצוגה לתערוכות הקבע על תולדות ירושלים, הכשרת האולם הצלבני המשמש כחלל לתערוכות המתחלפות, תכנון שתי טיילות לאורך חומות המצודה, המאפשרות תצפיות מרהיבות על העיר, ובניית מסלולי הליכה בחצר המצודה העוברים בין הממצאים הארכיאולוגיים. לפני הקמתו כמוזיאון היסטורי, שימש המקום בתקופת המנדט הבריטי (בין השנים 1921-1932) כמוזיאון החשוב בישראל לאומנות ומוסיקה, המקיים תערוכות מתחלפות  ואירועי תרבות, ולכן תקופה זאת נחקקה בתולדות האמנות הארצישראלית כתקופת 'ימי מגדל דוד'.

התמונה של ‏‎Sarit Yochpaz‎‏.
צילום: שרית יוכפז

מומלץ לבקר במקום עם המשפחה.
יש לי קשר רגשי למקום.  דוד של סבא שלי  ז"ל-היה צלם  -צדוק בסן .והקדישו לו תערוכה מאוסף צילומיו
במוזאון דוד לפני כשנה.


לדף הפייסבוק: https://www.facebook.com/midgal.david/



מאת: שרית יוכפז כתבת ועורכת ראשית.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות