יום שני, 24 ביוני 2024

מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב, השיק את "הבית לצילום", המרכז לתיעוד ומחקר של צילום מקומי. מאת: שרית יוכפז

 







מוז"א, מוזיאון ארץ ־ישראל, תל־ אביב, השיק באירוע חגיגי את "הבית לצילום", המרכז לתיעוד ומחקר של צילום מקומי

וכן השיק ולראשונה את פרס בראון לצילום

 

הטקס נערך בהשתתפות יהודה בראון מהקרן להנצחת מורשת ורנר וענת בראון, ד"ר דוד גורביץ חוקר תרבות ותקשורת, אילנית קונופני אוצרת עצמאית ומרצה בבצלאל, זיו קורן צלם עיתונות ודוקומנטרי, ומבכירי קהילת הצילום בישראל.

 

"הבית לצילום" הוא אתר מקוון, ראשון מסוגו בישראל ובעולם, המשמש מרכז ידע ומחקר להיסטוריה של הצילום בארץ, מראשיתו ועד היום. המיזם משתף פעולה עם צלמים, ארכיונים, חוקרים ואוצרים בארץ ובעולם כדי להנגיש לקהל הרחב את ההיסטוריה של הצילום ואת תרומתם של למעלה מ-500 צלמות וצלמים שפעלו ופועלים בארץ - לחברה ולתרבות.

 

במסגרת האירוע להשקת "הבית לצילום", מוז"א השיק פרס לצילום ע"ש ורנר וענת בראון, בתמיכת הקרן להנצחת מורשתם. הפרס יוענק השנה לראשונה בשתי קטגוריות: פרס אמן בכיר בסך 50,000 ש"ח ופרס אמן צעיר בסך 30,000 ₪.

 

מנכ"ל מוז"א, עמי כץ אמר בערב הפתיחה: "אתר הבית לצילום ישראלי, פרויקט דגל של מוזיאון ארץ־ישראל בסיוע מפעל הפיס, הוא מרכז ידע לתיעוד ומחקר של הצילום המקומי הבנוי כאתר לקסיקון דיגיטלי. האתר נועד להנגשת ההיסטוריה של הצילום המקומי לחברה הישראלית, שימור התרבות החזותית צילומית ופתיחת צוהר לעולם מרובד, מרתק וחבוי ברובו – מראשית הצילום בארץ ועד ימינו, מהתיעודי לאמנותי. האתר יציג בעתיד גם גישה לאוספי הצילום של המוזיאון וכן פועל כ"צומת דרכים" להנגשת מיליונים של תצלומים ותשלילים שקיימים בארכיונים ציבוריים ופרטיים בישראל – דימויים חזותיים שתיעדו את רוח המקום, האנשים והזמן. באתר לצד מבחר צילומים איקוניים מופיעים כ-500 צלמות וצלמים.

מוז"א נטל על עצמו לממש את החזון, ליזום ולהקים את אתר הבית לצילום ישראלי – גם לטובת הדורות הבאים."

 

אוצר הצילום של מוז"א, גיא רז אמר בערב הפתיחה: "אני כצלם שהחל את דרכו הויזואלית במרחב התרבותי המקומי ב-1993 רואה את עצמי כבעל חוב מוסרי וערכי לכל אותם צלמים המופיעים באתר "הבית לצילום" שהם הם ההיסטוריה של המקצוע בו בחרתי ושרבים מהם קשורים קשר ישיר להיסטוריה הפרטית שלי. הצלמים המופיעים באתר זה הם קרובי משפחה רחוקים, סבים וסבתות, דודים ודודות, אחים ואחיות שלי – גיא רז הצלם כשם שבני משפחתי הם קרובי שלי. ללא השילוב בין שתי המשפחות – משפחת הצילום שתיעדה את משפחתי שלי לא הייתה לי היסטוריה פרטית. משני טעמים אלה עוד בטרם ידעתי על כך, לקחתי כנראה על עצמי לערוך ולהקים את אתר "הבית לצילום"

אוצרת מוז"א, רז סמירה: "השקת אתר הבית לצילום והשקת הפרס לצילום ע״ש ורנר וענת בראון הוא אבן דרך חשובה בהסטוריה של הצילום הארץ ישראלי והוכחה למעמד הכה חשוב של הצילום בחברה שלנו.  בראון הצלם תרם רבות לתחום הצילום ויצר גוף עשיר ומגווןשל תצלומים. הוא סלל את הדרך אחריו לצלמים צעירים.

הפרס מכיר ומוקיר את הצלמים, את האתגרים העומדים בפניהם במרחב, בזמן ובמיקום שלנו, באיזור מורכב ויחודי.

זאת זכות גדולה של מוז"א לשתף פעולה עם משפחת בראון. הפרס היחודי הזה מעודד את המשך הפעילות בענף הצילום ושם דגש על חשיבותו תוך עידוד להישגים אמנותיים ויצירתיים."

 

 

מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב, משיק בשיתוף עם מפעל הפיס את הבית לצילום, אתר מקוון, ראשון מסוגו בישראל ובעולם, המשמש מרכז ידע ומחקר להיסטוריה של הצילום בארץ, מראשיתו ועד היום.

האתר, פרי חזונו של גיא רז, אוצר הצילום של מוז"א, משתף פעולה עם צלמים, ארכיונים, חוקרים ואוצרים על מנת להנגיש לקהל הרחב את ההיסטוריה העשירה של הצילום בארץ ואת תרומתם של הצלמות והצלמים לחברה ולתרבות הישראלית והעולמית.

הבית לצילום הוא אתר מתעדכן – יפורסמו בו תצלומים, מחקרים, עדכוני חדשות, סקירה היסטורית של הצילום בארץ לתקופותיו ומבחר מאמרים של טובי הכותבים על הצילום בארץ. צוות האתר ייזום פעולות שימור ומחקר וירחיב את הסיקור הכתוב והחזותי של 170 שנות צילום בארץ, על עבודתם של מאות צלמים מקומיים שפעלו כאן לאורך השנים. עוד יוצגו באתר תצלומים איקוניים שהם חלק מהזיכרון הקולקטיבי בישראל.

 

במסגרת השקת הבית לצילום, מוז"א משיק פרס לצילום ע"ש ורנר וענת בראון, בתמיכת הקרן להנצחת מורשתם. הפרס יוענק השנה לראשונה בשתי קטגוריות: פרס אמן בכיר בסך 50,000 ש"ח ופרס אמן צעיר בסך 30,000 ש"ח. 

 

פרס אמן בכיר מיועד לאמני צילום, אזרחי מדינת ישראל מעל גיל 55, הפעילים בתחום הצילום לפחות 20 שנה ברציפות, אשר עבודתם השאירה חותם בתרבות ובאמנות בישראל.

פרס אמן צעיר מיועד לאמנים ישראלים  בעלי תואר אקדמי באמנות או בצילום, אשר עבודותיהם הוצגו לפחות בשתי תערוכות מוכרות בארץ.

מועמדויות יתקבלו בין ה-18 ביוני 2024 ועד ה־18 באוגוסט 2024 בלבד.

הפרס יוענק במסגרת אירוע מיוחד שיתקיים במוזיאון במהלך שנת 2024.

 

***

הבית לצילום - המרכז לתיעוד ומחקר של צילום מקומי


 

 

צילום – תומר אפלבאום/ שלמה נרינסקי, עדי נס, אברהם סוסקין, הנס חיים פין, דוד רובינגר, אברהם אהרון ריטבסקי

מאת: שרית יוכפז

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות