יום שלישי, 24 בספטמבר 2013

מומלץ להגיע למוזיאון לתרבות הפלישתית באשדוד. מאת:שרית יוכפז


צילם:אבישי פינקלשטין

מוזאון לתרבות פלשתים  ע"ש קורין ממן
מרכז עולמי לתרבות הפלישתית ,
נפתח מחדש באשדוד

מוזיאון לתרבות פלשתים ע"ש קורין ממן , פותח מחדש את שעריו כמרכז היחיד מסוגו בעולם לתרבות  הפלשתית. תערוכת הקבע כוללת שרידים מחיי היומיום ומטקסי הקדושה של הפלישתים, שחלקם נחשפו לאחרונה באתרי חפירות באשדוד ובסביבתה ומוצגים לראשונה.
לצדה מוצגת התערוכה החדשה "בלי עין הרע ובמזל טוב", המציגה פריטי יודאיקה וקמעות שהיו נהוגים בקרב היהודים, וחלקם אף נאספו מתושבי העיר.


קשר הדוק שהחל עוד בשחר ההיסטוריה מחבר בין העיר אשדוד לתרבות הפלשתית. כבר במאה ה-12 לפני הספירה התנחלו הפלישתים בעיר והפכו אותה לאחת מחמש הערים החשובות בממלכתם. השם אשדוד עצמו שאוב מהתנ"ך: אשדוד היא אחת מחמש ערי הפלישתים ששכנו בדרום הארץ.
כעת עומד מוזאון לתרבות פלשתים ע"ש קורין ממן  למסד את הקשר בין התרבויות, ולהפוך למרכז עולמי לתרבות הפלישתית, היחיד מסוגו בעולם, במטרה לקרב את הקהל הרחב להיסטוריה ולתרבות של העם הפלשתי.

מוזאון לתרבות פלשתים ע"ש קורין ממן , שואף להשיב על שאלות אלו ולהציג תמונת עולם אובייקטיבית אודות הפלישתים, המשלבת את הממצאים הארכיאולוגים - שגם הם קשורים לאשדוד ולסביבותיה- עם הסיפור המקראי. תערוכת הקבע במוזאון כוללת פרטי לבוש, כלי פולחן, כלי נגינה, ארונות קבורה, חרסים שונים ושרידים מחיי היומיום ומטקסי הקדושה של הפלשתים. בין הממצאים הבולטים בתערוכה נמצאים  פריטים שנחשפו באתר החפירה “אשדוד-ים” - , אתר בתחומה של אשדוד, לאחרונה ומוצגים לראשונה כמו פסלון חרס נדיר של האלה “אשדודה”, אם הפלשתים הגדולה, מעוטר בדגמים פלשתיים. פריטים אחרים נחשפו לאחרונה בתל צפית, אתר חפירות קרוב לאשדוד, המיוחס לעיר גת המקראית, גם היא  אחת מחמש ערי הפלישתים. בין הפריטים הנדירים ניתן לראות בסיסי עמודים של מקדש פלשתי, המשמשים כחלק ממיצג וירטואלי המדמה את מקדש הפלשתים שקרס בעזרת כוחו של שמשון .





הסיור במוזאון הינו חוייתי ומשלב בין תצוגת הפריטים  לאירוח ייחודי בסגנון פלשתי הכולל "טעימה פלשתית" של מאכלים פלשתיים  שפותחו בעקבות מחקר אחר המטבח הפלשתי.

מוזיאון הפלשתים המחודש הוא מוזיאון חי ומעודכן, הנמצא בקשר שוטף עם חוגי הארכיאולוגיה באוניברסיטאות בר אילן תל אביב, האחראיות על החפירות ב"אשדוד ים" וב"תל צפית". שיתוף הפעולה עם חוגים אלה כולל חזון להקמת  מרכז מידע ומחקר אקדמי בתחומי המוזיאון, שיכלול ספרייה שתוקדש למחקר הפלשתי; מעבדה ארכיאולוגית שתשמש את החפירות ב"אשדוד-ים" וכן פרויקטים קהילתיים וחינוכיים לילדים ומבוגרים, שישלבו פעילות חינוכית הן במוזיאון והן  באתר החפירות בעיר.

התערוכה "בלי עין הרע ובמזל טוב",מציגה מגוון רחב של פריטי יודאיקה וקמעות המחולקים לחמישה נושאים ממעגל החיים היהודי וקשורים בהתחלות.
כל התחלה - לידה, חתונה, כניסה לבית חדש - היא משמחת, אך גם כרוכה בסימני שאלה וחששות רבים מהלא נודע. כדי להגן על עצמו יצר האדם לאורך אלפי שנים הגנות בצורת לחשים, השבעות, קמעות וטקסים נגד הכוחות האפלים שעלולים לפגוע בחייו. התופעה לא פסחה על היהודים שגם הם הושפעו משכניהם הלא יהודים, שלצדם התגוררו. הצורך בהגנות מהלא נודע הוא לא נחלת העבר או עניין של מסורות קדומות שחלפו מן העולם. פעולות רבות בחיינו המודרניים נושאות אף כיום אופי מאגי מובהק: אנשים רבים מקפידים להיכנס למקום רק ברגל ימין; אחרים יחזרו על המלים: "בן פורת יוסף", בלי עין הרע, או חמסה...חמסה...חמסה"; וישנם עוד רבים שעונדים על צווארם שרשראות או תולים בבתיהם חפצים או קמעות, אם כאוסף, אם כאופנה ואם כאמונה ומסורת.

מרבית התערוכה מתבססת על אוספיו של ביל גרוס, אספן יודאיקה.



0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות