יום שלישי, 31 במרץ 2015

תערוכה חדשה לרגל חגיגות היובל של מוזיאון ישראל, ירושלים: 1965 היום /מאת: שרית יוכפז

תערוכה חדשה לרגל חגיגות היובל של מוזיאון ישראל, ירושלים:
1965 היום


צילום:שרית יוכפז 

מה היו החפצים הביתיים ששימשו את הישראלים ב-1965? אילו עבודות אמנות הוצגו בשנה זו? מי היו האמנים שעיצבו את פני האמנות ב-1965? איך נראתה ישראל באותה שנה?
רהיטי "הזורע", אלבום הסולו הראשון של יהורם גאון, בית האופנה "משכית", אמנים ישראלים ותיקים וצעירים, יומני כרמל וסרטונים ביתיים - כל אלה ועוד מספרים את סיפורה של השנה שבה נפתח מוזיאון ישראל. מסע בזמן, המעניק מבט מפתיע ומסקרן על ההוויה הישראלית אז וגם היום.
31/3/2015 – 29/8/2015


תערוכת "1965 היום"חוזרת אל השנה שבה הוקם מוזיאון ישראל בירושלים. היא מציגה את התרבות החומרית והחזותית שאפיינו את ישראל של שנה זו– החל מפריטים יומיומיים אותם ניתן היה למצוא בכל בית, דרך האמנות שנוצרה אז בארץ ובעולם, וכלה ביומני קולנוע ובסרטונים ביתיים המספרים את סיפורה של שנה "רגילה" לכאורה שדברים רבים קרו בה. התערוכה "1965 היום" מאפשרת לנו להתבונן בשנה זו מבעד לעיניים של אלה שחיים ב-2015 וכבר יודעים את מה שצפוי לקרות לאלה שחיו אז, לפני 50 שנה. זהו מסע בין התרפקות נוסטלגית לבין בחינה ביקורתית של העבר ושל היכולת שלנו להעריך כראוי את ההווה.
התערוכה נפתחת במיצב ענק, המשלב עשרות חפצים מתרבות היום-יום של 1965:ריהוט, אופנה, מכשירי חשמל, ספרי ילדים ועוד.בין המוצגים במיצב ניתן למצוא אתה"ספסלית" שהומצאה ע”י משה פיטרו ומגלמת את מצוקת הנדל”ן עם ספה ההופכת למיטה, חפצי קרמיקה שונים – תוצר של תעשיית הקרמיקה ששגשגה באותן שנים ונעלמה, ריהוט סקנדינבי שנמכר בחנות ”דניש” (לימים טולמנס) שהשפיע רבות על התעשייה המקומית ובתוכה רהיטי "הזורע", שמלות בית האופנה "משכית" שכיכבו בשנה זו וגם עטיפת אלבום הסולו הראשון של יהורם גאון שיצא לאור באותה שנה.ב-1965 נפתחה המחלקה לעיצוב המוצר ב"בצלאל", התקיים שבוע האופנה הראשון בארץ ונחנך מלון "הילטון" תל אביב– כולם השפיעו על התרבות האסתטית של ישראל ב-1965 והשפעתם נמשכת עד ימינו אנו.
בלב התערוכה עבודותאמנים שונים שפעלו באותה שנה, החל מאמנים ותיקים ומוערכים באותה עת, כמרדכי ארדון ויוסף זריצקי, דרך דור הביניים של שנה זו, כאביגדור אריכא ויעקב אגם, וכלה באמנים צעירים שרק החלו את דרכם האמנותית כיאיר גרבוז ומיכה אולמן.
חלק מהיצירותמוכרות כיום היטבומזוהות עם "שנות השישים",חלקן היוחדשניות מאוד באותה העת ולא התקבלו אז בשל חריגותן, ואילו אחרות נוצרו על ידי אמנים שפעלו ב-1965 אך יצירתם לא עמדה במבחן הזמן. כדי להימנע משיפוטיות המגיעה ממרחק הזמן שחלף, יוצגו העבודות על פי סדר הא"ב של שמות האמנים. הצגה זו מאפשרת לנו לא רק להעריך מחדש את האמנות של 1965, אלא גם לבחון מחדש את האופן שבו אנו מעריכים כיום את אמנות העבר.
לצד הפעילות האמנותית הישראלית, יוצגו בתערוכה עבודות משמעותיות בינלאומיות משנת 1965, כעבודותיהם של יוזף בוייס ויוקו אונו. עבודות אלה מאפשרות להבין את מידת הפתיחות של ישראל להשפעות מבחוץ באותה שנה.
את התערוכה יסכם מפגש מיוחד בין שני אופני צילום שהיו אופייניים באותה תקופה:יומני חדשות קולנועייםלצד סרטונים ביתיים. יומני "כרמל" ואולפני "גבע", שצולמו בשחור לבן ולוו בקריינות מליצית ובטון סמכותי, היו חלק בלתי נפרד מחוויית הצפייה בקולנוע. ואילוסרטוני המשפחה הצבעוניים מזמנים הצצה ליומיום המשפחתי של התקופה, כמוסרטון מחופשה משפחתית בטבריה,שבו נתפס במקרה בעין המצלמה, דוד בן גוריון החולף עם פמלייתו בשביל ונראה לרגע ככל תייר.
"1965 היום" תיפתח לקהל הרחב ב-31 במרץ  2015, ולצידה ניתן למצוא את התערוכה "6 אמנים, 6 פרוייקטים" המציגה אמנות ישראלית עכשווית. הביקור בשתי התערוכות מציע מבט מיוחד במינו על השינויים החברתיים והאמנותיים שהתחוללו בחברה הישראלית מאז הוקם מוזיאון ישראל ועד ימינו.
מומלץ.
אוצרי התערוכה: מירה לפידות, איה מירון, נעם גל , שוע בן ארי, נגה אליאש-זלמנוביץ'.

מוזיאון ישראל בירושלים,

אתר המוזיאון: http://www.imjnet.org.il/

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות