יום שישי, 10 ביוני 2016

הסרט : מא מא -MA- MA - עם שחקנית פנלופה קרוז מרגש .מאת: שרית יוכפז

 


MA MA
A film by Julio Medem

 


פסטיבל טורונטו בחירה הרשמית
פסטיבל בוסן דרום קוריאה
פסטיבל הסרטים חיפה





זוכת האוסקר פנלופה קרוז מככבת בסרטו החדש של חוליו מדם (סקס ולוסיה), דרמה מרגשת המספרת את סיפורה של מאגדה (פנלופה קרוז),  המגיבה לטרגדיה הנוחתת עליה מתוך פרץ של חיים, אצילות והומור. חיים חדשים מתפתחים בתוכה והיא חולקת את האושר השביר עם מעגל אהוביה.
לחלום... להרגיש... לאהוב...


יוצרים

בימוי: חוליו מֶדֶם  Julio Medem
הפקה:  פנלופה קרוז, חוליו מדם, אלברו לונגוריה
Penélope Cruz, Julio Medem, Álvaro Longoria.
מפיקה שותפה : אלכסנדרה לברט  Alexandra Lebret
תסריט : חוליו מדם Julio Medem
צילום: קיקו דה לה ריקה  Kiko de la Rica
עריכה: חוליו מדם ואיבן אלדו  Julio Medem, Iván Aledo
עיצוב: מונטסה סאנז  Montse Sanz
מוסיקה: אלברטו איגלסייס  Alberto Iglesias
עיבוד השירים: אדוארדו קרוז 



שחקנים

מגדה: פנלופה קרוז  Penélope Cruz
ארתורו: לואיס טוסאר  Luis Tosar
חוליאן: אסייר אטקסיאנדיה  Asier Etxeandia
דני: תאו פלאנל  Teo Planell
ראול: אלכס ברנדמהול   Àlex Brendemühl
אחות: סילביה אבסקאל  Silvia Ab


ספרד / צרפת 2015, 111 דקות
ספרדית בתרגום לעברית ואנגלית.
החל מ- 16/06/2016 בסינמטק תל אביב ובבתי הקולנוע הנבחרים.
הפצה בישראל –  סרטי נחשון.

 מומלץ בחום מרגש עד דמעות. סרט חובה. ומעורר גם את המודעות לסרטן השד

על השחקנית
פנלופה קרוז
זוכת האוסקר לשחקנית משנה על תפקידה בסרט "ויקי כריסטינה ברצלונה" של וודי אלן.
ילידת מדריד 1974. לאחר שהשקיעה בילדותה בלימודי בלט קלאסי, פנתה בנעוריה למשחק. קרוז הופיעה בכמה וידאו קליפים בתחילת שנות התשעים, ומעט  אחר כך הקריירה שלה פרצה בעקבות השתתפותה בסרטו של ביגס לונה "נקניק נקניק". בשנת 1997 שיתפה פעולה לראשונה עם פדרו אלמודובר בסרט "אהבת בשר ודם". קרוז טענה שבזכות סרטיו של אלמודובר חלמה להיות שחקנית, והיתה זו הגשמה של חלום לעבוד איתו. באותן שנים קרוז הפכה לכוכבת בינלאומית ענקית עם סדרה של סרטים מצליחים. בעקבות השתתפותה בסרטו זוכה  האוסקר של אלמודובר "הכל אודות אמא", זכתה  להערכה בינלאומית גורפת. הקפיצה הגדולה הביאה אותה לקריירה הוליוודית עשירה. קרוז השתתפה ב"כל הסוסים היפים" עם בילי בוב תורנטון ובסרט "וונילה סקיי" לצידו של תום קרוז, שהוא רימייק לסרט הספרדי "פקח את עיניך" משנת 1997 שגם בו כיכבה.
שיתוף הפעולה הבא עם אלמודובר היה בסרט "לחזור", עליו קרוז קיבלה את פרס השחקנית בפסטיבל קאן והיתה מועמדת לאוסקר. בשנת 2009 חזרה לעבוד עם אלמודובר פעם נוספת בסרט "חיבוקים שבורים". קרוז הופיעה בסרט "Nine"


לצפייה בטריילר:
https://www.youtube.com/watch?v=ekGp1bdEKJg




הערות הבמאי חוליו מדם

המהות של הסרט היא התחושה שמגדה הגיבורה בוחרת להתעמת עם הטרגדיה המאפילה על חייה, תחושה הבאה לידי ביטוי פעמיים, לאחר שהיא מצליחה להתגבר על טרגדיה אחת מופיעה השנייה. הראשונה מזהירה אותה מפני הסיטואציה, המחלה הקטלנית שעליה להתמודד איתה, השנייה מעמידה אותה בפני מציאות שאין מקום לברוח ממנה. יש שני סוגי סרטן, זה בשדה הימני ניתן לטיפול, השני בשדה השמאלי חשוך מרפא.

"מא מא" הוא סיפור המסופר בשני חלקים. החלק הראשון "מא" הוא סיפור על התגברות על המחלה, בסיפור הזה הסרטנים הזוחלים על פני החול מביאים איתם חשש ופחד מאד גדול, אך בסופו של דבר הם חוזרים אל הים. ב"מא" השני הטרגדיה אינה ניתנת להכחשה. הסרטנים אינם עוצרים, גם אם נטשה הילדה אוחזת בהם בידיים הקטנות שלה, ומשליכה אותם בכוח אל הים, המציאות אינה עובדת בצורה כזו. אולם הג'סטה כשלעצמה היא החשובה. הסיכוי לחיים שנטשה מסמלת, מה שמגדה תשאיר עם לכתה, לאחר שהסרטנים לקחו אותה אליהם.

לכל חלק של "מא מא" יש מבנה פנימי משלו הכולל התחלה, התפתחות עלילתית, שיא והתרה. בין שני החלקים קיימת סימטריה. שניהם מתחילים עם החדשות הקודרות הטרגיות על סרטן השד, כפי שמוסר לה הגניקולוג שלה חוליאן. באמצע ובתהליך ההתרה הדמויות המקיפות אותה מאבדות ומרוויחות דברים רבים. או יותר נכון, הן מתחילות באובדן גדול ומסיימות ברווח. מהו הרווח? הכמות אינה חשובה כאן, אלא האיכות, זה בדיוק מה שהסיפור הזה מבליט, המורשת של מגדה. האוצר הגדול של חיים חדשים, להביא חיים חדשים ולמות.

הסיפור של "מא מא" מתרחש על פני שנה ארוכה אחת ושני קיצים, משנת 2012 ועד 2013. מגדה עדיין לא בת ארבעים, היא מורה בבית ספר. יום אחד היא  הולכת לגניקולוג שלה כשהיא חשה גוש בשד. היא יודעת שהיא אמורה לאבד את משרתה בספטמבר, ההודעה על הפיטורין נודעה לה שלושה חודשים לפני לכן. באותו אחר הצהריים כשהיא אצל הספר שלה, אביו של בנה מודיע לה שהוא מסיים את מערכת היחסים שלו איתה בהודעה בטלפון. מאוחר יותר מודיע לה הרופא שיש לה שני מוקדים סרטניים בשדה הימני. בנה במקביל משחק את משחק הכדורגל האחרון בעונה, והוא מגלה כישרון גדול במשחק ובכיבוש שערים.

חייה של מגדה עוברים טלטלה המשפיעה על כל הסובבים אותה. היא עדיין מצליחה לשמור במרכז את בנה, אבל באותה עת נכנסים שני אנשים חשובים לחייה, הגניקולוג וארתורו, הנושא עימו בעצמו מטען גדול של כאב .
  
מהרגע הראשון של החוויה הקיומית בחלק הראשון של "מא" מתחיל השינוי באישיות של מגדה. היא נעשית מלאת חיוניות, וחוש ההומור שלה מתחדד. היא מגיעה לרגעים של אושר שביר, שגדלים ככל שהיא חולקת אותם עם הסובבים אותה. מגדה היא המוקד של המשולש האינטימי, חוליאן וארתורו משני צדדיה, בנה דני במרכז, ואליהם נוספים במהלך החלק השני של ה-"מא", חיים חדשים הצומחים בבטנה. היא בוחרת בשם נטשה לביתהּ התינוקת שתיוולד, כשמה של הילדה הסיבּירית שחוליאן רצה לאמץ. היא בוחרת את זה מתוך הסיבּיר הפרטית שלה, הפחד המקפיא למות. מהכחול הקר ועד לאדום החם של הרחם שלה. חיים מול מוות, השלובים אחד בשני וכולם בתוך גופה של מגדה.

מגדה אינה מאמינה שהנשמה חיה לאחר המוות, היא לא מאמינה באלוהים כבורא עולם, אבל היא מאמינה בחיים, כאן ועכשיו, שהם הדבר היחיד שיש לנו. ובקול המורה שלה היא אומרת לבנה שהדבר היחידי שאנחנו יכולים לעשות בחיינו, הוא קודם כל לנסות להיות הכי מאושרים שניתן, ואחרי זה לעודד אחרים בסביבתנו לעשות אותו דבר.

במהלך הקיץ השני בסרט, המתרחש בשנת 2013, קופץ חוליאן לבמה בבר הנמצא על החוף ומקדיש לגיבורה שלו שיר : "לחיות" עם  המילים האלו  "השיר הזה הוא בשבילך מגדה, לחיי הטרוף המופלא שלך, תודה לך על כל מה שהענקת לנו וכל מה שאת משאירה מאחורייך". הטירוף המופלא של מגדה מביא אותה להחליט להעניק לבנה אחות, ובת לאדם שאיבד את בתו בתחילת הסיפור. כך ארבע הדמויות הללו נשארות כמשפחה אחת. קל לתאר אותם מבלים את חופשות הקיץ באותו מקום. ועכשיו כמה פעמים ישירו נטשה, דני, ארתורו וחוליאן  "לבכות, להלחם, לצחוק, תמיד לנוע קדימה גם כשכואב לך , זו המשמעות של לחיות, לחיות, לחיות".



כמובן שיש דרכים רבות לדבר על נושא עדין כמו סרטן השד. כמספר הדרכים שאנחנו יכולים להעלות בדעתנו ועוד, ול"מא מא" יש את דרכו המיוחדת לעשות את זה. עכשיו כשהסרט מוכן אני יכול לומר שמצאנו את המידה הנכונה, אני יכול לומר שבאמצעות הצילום של קיקו דה לה ריקה זהו סרט מואר. אור עדין ושביר המאיר את  רוחה של מגדה ואת גישתה לחיים בניגוד לטרגדיה שלה, החיפוש שלה אחרי האושר בניגוד לחוסר המזל שלה . באווירה זו אנו מוצאים את הסטים שעיצבה מונטסה סאנז, המכירה את מגדה עוד כשהיתה פסל ברונזה (מונטסה סאנז היא רעייתו של מדם), חדרים בהירים, כמו המשרד של חוליאן, או הבית החדש הנקי מזיכרונות בו גרה משפחתה החדשה של מגדה. חדרים שנראו כאילו נבנו בקומה האחרונה של החיים.  באולם הכניסה של האפילה. המוסיקה המינימליסטית שנכתבה כל ידי אלברטו איגלסיאס, שהולחנה במיוחד לפסנתר ואותה הוא מנגן בעצמו. מוסיקה המתבוננת בכבוד אל העצב, עם אהבה, אך הצלילים מתערבבים כך שהם מעודדים אותך, מוסיקה שהופכת למשהו שמח יותר ואפילו מעלה חיוך.


תרגום השיר מתוך הסרט Vivir
הפקה ועיבוד: אדוארדו קרוז
ביצוע : השחקן אסייר אטקסיאנדיה

לחיות
בכה/י כי נפגעת מכאב גדול
כאב גדול
הלחם/י כדי להגשים את החלום ,ואיזה חלום
צחק/י כיוון שאושר גדול הציף אותך
האושר הציף אותך.
זו המשמעות של לחיות, לחיות, לחיות,

דבר/י, חשוב/י, חלום
בכה, הלחם, צחק
תחוש, אהוב, תסבול
אלו הם החיים, זה לחיות
דבר, חשוב, חלום
תחוש, אהוב, תסבול
תחלום על מה שהיה שלנו
שתה מתוך התשוקות שלך
תמיד תצעד ישר קדימה
גם אם עלייך לסבול
אלו הם החיים זה לחיות וזה שלך.

מומלץ בחום ואהבה 
מאת: שרית יוכפז- עורכת ראשית

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות