יום חמישי, 26 בפברואר 2015

מגדל דוד בירושלים-בהשקה דגיטלית. מאת: שרית יוכפז


מוזיאון מגדל דוד בהשקה דיגיטלית
הנוף מראשו של מגדל הורדוס במציאות רבודה בעזרת מכשיר נייד (לראשונה בישראל ובעולם) * משחקים מוטמעים באייפד במוזיאון ובאתר המורשת (לראשונה בישראל) * אפליקציות זמינות להורדה * "חפש את המטמון" בסריקת קוד QR * סיורים מודרכים בסריקת קוד QR * הקרנה באור יום של סרט תלת ממד (לראשונה בישראל) ועוד...
מגדל דיגיטל    TODigital





מגדל דוד.צילום:שרית יוכפז
.


ב-1989, כשנפתח מוזיאון מגדל דוד, הוא הוצג כמוזיאון מודרני המספר את סיפורה של העיר העתיקה של ירושלים. מתכנני המוזיאון השתמשו בטכנולוגיות החדישות ביותר כדי לספר על ההיסטוריה של העיר המיוחדת הזאת, וכדי למשוך אוצרים ואנשי מקצוע מתחום המוזיאונים מכל רחבי העולם. באותה תקופה, טכנולוגיה חדשנית במוזיאונים כללה שימוש בדגמים, בהעתקים, במודלים תלת-ממדיים, בסרטים ובהולוגרמות במסגרת התצוגה הקבועה.

כעת, בשנת 2015, חוזר מוזיאון מגדל דוד לעמוד בחזית הטכנולוגיה של המוזיאונים והאתרים הארכיאולוגיים בישראל, ויוצר נוכחות דיגיטלית שמעצימה את חוויית המבקרים בין חומותיה של המצודה המשוחזרת להפליא. ירושלים בנויה משכבות על גבי שכבות של היסטוריה, והעובדה הזו מורגשת יותר מכול כשצועדים בין שבילי המצודה, וכל צעד לוקח אתכם כמה מאות שנים אחורה, דרך תקופות שונות בהיסטוריה של ירושלים. המימד הדיגיטלי שמתווסף כעת אל האוצרות הפיזיים הקיימים במוזיאון מגדל דוד הוא התרומה הנוכחית להיסטוריה של העיר השנה. השילוב אמנם מפתיע, אך החיבור שבין העידן הדיגיטלי לבין האבנים העתיקות יוצר חוויה ייחודית במוזיאון מגדל דוד.



מנהלת המוזיאון, אילת ליבר, מכירה בחשיבות השילוב של טכנולוגיות חדשות בחוויה של מבקרי המוזיאון. אך ליבר לא הסתפקה בשילוב טכנולוגיות קיימות, והציעה את המוזיאון ואת אוצרותיו הן כמקור השראה והן כאתר ניסיונות ליזמים ולאנשי טכנולוגיה. הקריאה הזו לשיתוף פעולה תרמה גם למפתחים אשר קיבלו אתר ניסיונות עבור הפרויקטים שלהם ללא תשלום נוסף, וגם למבקרי המוזיאון, שיוכלו כעת להכיר את אתר המורשת הלאומי מגדל דוד, את ההיסטוריה של ירושלים ואת השרידים הארכיאולוגיים המרשימים תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות. ליבר מוסיפה שזו רק ההתחלה, ושהיא, יחד עם עינת שרון, מנהלת הניו-מדיה של המוזיאון, מקוות למשוך יזמים רבים נוספים שייענו לקריאה הזו, שכן המצודה העתיקה מציעה שפע אפשרויות למוחות יצירתיים."






האפשרויות הדיגיטליות החדשות לקהל המבקרים במוזיאון מגדל דוד ב-2015 יעניקו מגוון הזדמנויות וחוויות ביקור במוזיאון:
·השקה עולמית ראשונה! מדריך התיירים הדיגיטלי הנייד הראשון שפועל בטכנולוגיה ייחודית של מציאות רבודה AugmentiGuide. בשיתוף Enviewz
·השקה ארצית ראשונה! משחק אייפד לכל המשפחה שפותח במיוחד עבור המוזאון המשלב קטעי וידאו ואנימציה במסע אתגרי ברחבי המצודה וזכה בפרס GamesIS Award. בשיתוף החברה הישראלית The Gamers
·אפליקציית תעלומה בלשית חדשה לילדים וצעירים 'של מי המגדל הזה?'. בשיתוף חברת Quesity
·לראשונה בישראל! הקרנה באור יום של סרטון תלת ממד (D3) – הסרטון משחזר את ארמונו של הורדוס לצד המדרגות המובילות אליו ואת אזור הבריכות בחפיר המצודה. חלק זה נפתח לאחרונה למבקרים במוזיאון
·סיור QR לילדים וסיור QR למבוגרים שהופכים את הביקור לחוויה עשירה ומגוונת. בשיתוף אוניברסיטת חיפה
·אתר אינטרנט חדש מותאם מובייל שממנו אפשר להוריד את המדריכים הקוליים של המוזאון שילוו אתכם בביקור




לדברי אילת ליבר, מנהלת מוזיאון מגדל דוד: "חיי היומיום שלנו הם שילוב של הפיזי והדיגיטלי, ולכן זה טבעי לגמרי שמוזיאון צריך ללמוד לעבוד במרחב המעורבב וההיברידי הזה. אם בעבר אוצרים חששו אולי מפני 'העמסה' או 'הפצצה' של המבקרים בעודף מידע לקריאה על הקיר, כעת, באמצעות שימוש מושכל בטכנולוגיה, אנחנו יכולים להעשיר את הביקור ולאפשר למבקרים לבחור מתוך המידע הזמין. אל מרכיב הבחירה הזה מתווספים ההרפתקה והגילוי, כאשר המבקרים יוצרים אינטראקציה עם הדברים שבהם הם מביטים, וכך מתאפשר לנו להעצים את הביקור באתר מורשת מרהיב. נוסף על כך, אנחנו נרגשים להיות הראשונים בישראל שפותחים אתר מורשת ומוזיאון לתולדות ירושלים להתבונן בכל מה שקרה בעבר שלנו, בהיסטוריה שלנו, תוך שימוש באמצעים המודרניים ביותר שהטכנולוגיה מזמנת לנו כיום".


צילום: שרית יוכפז

בנוגע לחיבור של ילדים למסכים היא מספרת כי "כל מי שבילה בחברת ילדים ונערים צעירים יודע שכיום קשה הרבה יותר לגרום לילד ליהנות מביקור במוזיאון שלא דורש השתתפות פעילה. לנו במוזיאון מגדל דוד יש מזל שתולדות ירושלים "התיישבו" בתוך מצודה שיש בה צריחים ומגדלים של ממש שאפשר לטפס אליהם, ומעברים נסתרים שאפשר לגלות. עם זאת, לעתים אנחנו עדיין מתמודדים עם אותם אתגרים כמו אתרים אחרים, ומתקשים לגרום לילדים להתעניין בהיסטוריה. כעת, בזכות האפליקציות, משחקי "חפש את המטמון", משחקי האייפד והצפייה בטאבלט, אנחנו מדברים בשפה משותפת עם הילדים של היום, והם יכולים כעת ללמוד היסטוריה תוך שימוש בכל האמצעים המודרניים הקיימים, ולהתחבר להיסטוריה של ירושלים תוך כדי סיור במצודה. הטכנולוגיה לא מחליפה את התצוגה או את האתר, אך אפשר להשתמש בה כמתווכת כדי להעשיר את החוויה".

AugmentiGuide
AugmentiGuide - שימוש בטכנולוגיה של מציאות רבודה בתצפית על נוף העיר העתיקה מראש מגדל הורדוס בליווי מדריך קולי המופעל על ידי המבקר.
מגדל פצאל הוא אחד משלושת המגדלים שבנה המלך הורדוס לפני יותר מ-2,000 שנה כדי להגן על הכניסה לירושלים ועל ארמונו המפואר, ומראשו נשקף נוף עוצר נשימה של העיר. במקום שבו נפגשים מזרח ומערב, ישן וחדש, יכולים המבקרים להשקיף אל כל ארבעת הרובעים של העיר העתיקה, כשברקע הר הזיתים והר הצופים. מראש המגדל אפשר להבחין בכיפת הסלע שעל הר הבית, בכנסיית הקבר, בכנסיית הגואל, בכיפתו של בית הכנסת החורבה, במנזר דורמיציון ובאתרים רבים אחרים הנחשבים קדושים בעיני רבים בעולם. כעת יוכלו המבקרים להעשיר את חוויית הביקור בתצפית באמצעות הטכנולוגיה של מציאות רבודה עםAugmentiGuide  (www.AugmentiGuide.com)

AugmentiGuide, המשתמש בטכנולוגיות החדישות ביותר, הוא המכשיר הנייד הראשון בעולם המציג מציאות רבודה גיאו-מרחבית מדויקת, והוא מוצג לראשונה בנקודת התצפית במגדל הורודס שבמוזיאון מגדל דוד, המקום היחיד שממנו נשקפים נופיה של ירושלים ב-360 מעלות, ואשר נחשב בקרב מומחי תיירות עולמיים לאחת מעשר נקודות התצפית הפנורמיות היפות ביותר בעולם, ולאתר חובה. Augmentiguide הוא מכשיר מציאות רבודה הגיאו-מרחבי הראשון שבו נעשה שימוש בטכנולוגיה מתוחכמת של פוטוגרמטריה (איסוף מידע מרחבי בעזרת צילומים חופפים חלקית) המבוססת על צילומים מהקרקע. חברת Enviewz ממתינה כיום לאישור הפטנט על טכנולוגיה זו, המכונה Connected Views. חברת Enviewz מפתחת את מאגר המידע של Connected Views כאוסף תמונות "פנורמה וירטואלית", המכיל מגוון צילומים מדויקים המכסים אזורים סמוכים מזוויות שונות וחופפים בחלקם. מאגר התמונות של Connected Views מחשב את הקשרים ואת המעברים הרלוונטיים בין נופים שונים ומייצר רצף וירטואלי גיאו-מרחבי של 360 מעלות. בעזרת מאגר התמונות של Connected Views ניתן להציג דגם אמיתי ושלם של פני השטח ושל הבניינים האורבניים לנגד עיניו של הצופה. חברת Enviewz משתמשת באלגוריתמים מתוחכמים של פוטוגרמטריה ועיבוד תמונה, אשר מחשבים מיקומים ברמת דיוק גבוהה, הן של נקודת המבט של הצופה והן של מוקדי העניין, וכך מציגה לראשונה מכשיר נייד המאפשר הצגה בפועל של מציאות מרובדת גיאו-מרחבית.

הנוף הפנורמי נפרש לנגד עיניהם של המבקרים, ובעזרת הטאבלט הם יכולים ללחוץ על נקודות שתואמות את מה שהם רואים בעין ולקבל מידע נוסף על כל אתר. תמונות היסטוריות ומידע מופיעים בצדו של המסך, והמבקרים יכולים להאזין למידע על כל אתר בכל עת ואופן שירצו.
מכשיר התיירות הדיגיטלי הגיאו-מרחבי AugmentiGuide, מפותח על ידי חברת Enviewz  (www.Enviewz.com), הפועלת עדיין תחת חיסיון, יחד עם חברת הסטארט-אפ לפתרונות תיירות דיגיטליים, קבוצתLMY R&D  (www.lmy.co.il), אחת החברות המובילות בתחום הפוטוגרמטריה ועיבוד תמונה. קבוצת LMY R&D נוסדה על ידי ד"ר גארי זלמנסון, לשעבר המדען הראשי ביחידת המיפוי של צה"ל, מומחה למודלים מדויקים ולהצבה על פי תמונות לוויין וצילומי אוויר. ד"ר זלמנסון הוא בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת אוהיו בפוטוגרמטריה ובגיאודזיה, וייסד את חברת LMY R&D לפני שנים אחדות. מאז פיתחה חברת LMY R&D מערכות מתוחכמות לעיבוד תמונה ולמיקומים מדויקים, בעיקר עבור הסקטור הצבאי.

AugmentiGuide מופץ לראשונה בישראל ובעולם כולו בשיתוף עם סמסונג אלקטרוניקס ישראל, על בסיס סדרת הטאבלטים החדשנית pro S עם מסך 10 אינץ'. AugmentiGuide החדשני דורש מצלמה מדויקת מאוד, רזולוציית מסך מיטבית, מגוון רמות בהירות וצבעים וכן יכולת עיבוד ותקשורת בעוצמה גבוהה.

עד היום נערכו סרטוני הדגמה רבים וניסיונות בוסר, שלא הצליחו לעמוד בהבטחתם ולספק תמונה אמיתית של מציאות רבודה בשטח אורבני, בעיקר עקב רמת דיוק נמוכה מאוד, אשר הופכת את היישום לבלתי מעשי בפועל. רבים ממכשירי ה"רדאר" של הדור הראשון השתמשו במכשירי ניווט לווייני ובחיישנים פנימיים לצורך הגדרה של המיקום ושל הזווית, תוך התעלמות מהטופוגרפיה ומהבניינים בשטח. שיטה זו לוקה בחוסר דיוק רב, ורמת הטעות שלה היא יותר מפי 2 מגודל המסך. כך למשל, אטרקציה שתסומן מצד שמאל של המסך יכולה להיות בעצם בצד ימין של המסך, או מחוצה לו. ברמה כזו של חוסר דיוק, לא היה טעם בהצגה של מציאות רבודה. למה לחפש אטרקציה בתמונה כשהיא כלל לא מופיעה במקום הנכון?

ניסיונות חדשים יותר, המבוססים על עיבוד תמונה דו-ממדי בלבד, הצליחו ליצור מציאות רבודה גיאו-מרחבית מדויקת יותר, אך רק מנקודת מבט מסוימת, ללא יכולת לנוע עם האפליקציה למקומות אחרים ולזוויות אחרות בתוך אתרי תיירות ספציפיים. הפתרונות המוגבלים לנקודת מבט אחת לא היו מעשיים גם עבור כל אטרקציה תיירותית שבה כמה מבקרים נמצאים באותו הזמן בנקודת התצפית, וכל אחד מתבונן מזווית אחרת. אך כיום, בעזרת המכשיר הגיאו-מרחבי למציאות רבודה, כל הבעיות הללו הופכות לאתגרים, ואת התוצאות תוכלו לראות מראשו של מגדל הורודס.

אלון פישמן הוא מנכ"ל Enviewz. לפישמן עבר עשיר במחלקת המו"פ של חיל המודיעין והוא שימש כמפקד של מחלקת המו"פ בפרויקט מיפוי דיגיטלי גדול של צה"ל בשנות ה-90 של המאה ה-20. מבלי להיכנס לפרטים, בואו רק נאמר שהפרויקט הזה היה מעין Google Maps על סטרואידים... וזה עוד לפני שהמציאו את Google Maps!  כיום פישמן הוא יזם סדרתי ואיש הון סיכון לשעבר. בעברו שימש כסמנכ"ל ב-Ascend VC והיה מייסד שותף ו/או יועץ במספר חברות סטארט-אפ, ובהן Comability, ciValue, Playsight ו-eTribez. פישמן מפקח על פיתוח הטכנולוגיה האזרחית של Enviewz, המבוססת על הפיתוחים הצבאיים של LMY.

AugmentiGuide פותח במגדל דוד בשיתוף עם Enviewz.
שפות: אנגלית, עברית (בסוף פברואר 2015 יתווספו גם צרפתית, ספרדית, גרמנית ורוסית).

מצודה בטאץ'
כל המצודה בכף ידכם – משחק אייפד חווייתי לכל המשפחה.
משחק אינטראקטיבי מבוסס אייפד אשר כולל מציאות רבודה, אנימציה וסרטים ברחבי המצודה ומיועד לכל המשפחה.
בואו לגלות את ההיסטוריה של ירושלים וגם לצאת להרפתקה ברחבי המצודה. באמצעות המחקריון יכולים הילדים לעזור לארכיאולוג למצוא את בתו שהלכה לאיבוד בנבכי המצודה. בני המשפחה חולפים על פני תקופות היסטוריות שונות, מתמודדים עם משימות ועם אתגרים ומוצאים רמזים, ותוך כדי כך חוקרים את המצודה המשוחזרת להפליא מראשי המגדלים והצריחים, דרך מעברים נסתרים הבנויים מאבנים עתיקות, עד שבסופו של דבר הם מפגישים בין האב לבתו. זהו המשחק הראשון מסוגו בישראל, שמציע תוכן אינטראקטיבי מבוסס-מקום.
משחק האייפד "מצודה בטאצ'" פותח בסיוע מימון של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. המשחק הופק על ידי The Gamers - חברה צעירה למשחקים דיגיטליים הפועלת בתל-אביב ושואפת להוסיף עוד תוכן למשחק. The Gamers היא חברה צעירה המתמחה ביצירת תוכן למשחקים דיגיטליים. בראש החברה עומדים שלושה אנשים המגיעים מרקע שונה: רותם לוין, שמגיעה מתחום הקולנוע ומתמחה כיום בניו מדיה, חובב שושן, בעל ניסיון בשיתוף קהל ובבימוי וכן בהפקות תיאטרון, וניר מירצקי, בעל ידע נרחב בעולם המשחקים הדיגיטליים והיו"ר בהתנדבות של עמותת תעשיית המשחקים הדיגיטליים בישראל (GameIS). יחד הם יצרו הרפתקה התפורה בדיוק למידותיהם של המבקרים במוזיאון ומשלבת משחק, וידאו ומציאות רבודה, כולם מוטמעים במחקריון, גרסה ארכיאולוגית של האייפד, אשר סוחפת את המבקרים להרפתקה ברחבי המצודה.
מתאים לילדים בני 7–12.
שפות: עברית; אנגלית (בקרוב).

ניהול תוכן: מחלקת חינוך, מוזיאון מגדל דוד. ניהול פרויקט: מחלקת אינטרנט וניו-מדיה, מוזיאון מגדל דוד
הפקה:  TheGamers.BIZ בשיתוף: המועצה לשימור אתרים
Quesity
אפליקציה חדשה מבוססת-מקום אשר מציגה תעלומת בילוש מרגשת לכל המשפחה ברחבי המצודה, ונקראת "של מי המגדל הזה?" וכך מתחיל החיפוש ברחבי המצודה:
"שלושה שליטים מתקופות שונות צעדו בחצר המצודה אמש, ודנו בשאלה מי בנה את מגדל דוד. השכנים מיד הזעיקו משטרה והבלש קיו מונה לאחראי על החקירה... ובעזרתכם הוא יוכל לפתור את התעלומה. רק אתם תוכלו למצוא את הפתרון, ועכשיו הזמן להתחיל: צאו לדרך!" במהלך המשחק יכירו הילדים אחדות מהדמויות המרכזיות שבנו את ירושלים ויחקרו את המצודה מראשי המגדלים ועד קרקעית החפיר.
חברת Quesity, שהביאה אל מוזיאון מגדל דוד את הפלטפורמה לניהול תוכן, היא פרי מוחו של מנכ"ל החברה, תומר צימרמן (30). תומר הוא חובב הרפתקאות מושבע כבר מגיל 14, אז הלך לאיבוד ברכבת התחתית של לונדון, אך הוא נאלץ לרסן את תשוקתו למשך מספר שנים נוספות. תומר סיים בהצטיינות את לימודי התואר הראשון שלו בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון. הוא שירת כמפקד טייסת בחיל האוויר והיה מנהל פרויקטים במפקדת חיל האוויר לפני שהשתחרר מצה"ל לאחר שש שנות שירות בדרגת סרן. כיום, יחד עם הצוות הקריאטיבי, תומר מקדיש את מירב זמנו לפיתוח מסעות חיפוש באתרים מעניינים.  שפות: עברית, אנגלית, צרפתית

סרטון תלת ממד (D3) המוקרן באור יום בחפיר המצודה 
אתם מוזמנים להגיע אל החפיר שנפתח לאחרונה ולהתבונן בחפירות המרשימות, המציגות את החיים בירושלים לפני יותר מ-2,500 שנה. בין קירות החפיר של המצודה נמצא מכרה עתיק מתקופת בית הראשון. מי יודע? אולי ממש כאן נחצבו האבנים שמהן נבנה המקדש. לצד המכרה נמצא מקווה מאבן מתקופת בית שני, ובצד השני, המוביל לעבר בניין הקישלה, תמצאו מדרגות אבן מרהיבות אשר מובילות למטה, אל מה שהיה בריכה וחלק מהמתחם המרהיב של ארמון הורדוס. נעזרנו בכתבים עתיקים ובתיאוריו של יוספוס פלביוס כדי לשחזר את ארמון הורדוס וכעת, כשאתם מביטים על מדרגות האבן המקוריות שנבנו לפני למעלה מ-2,000 שנה, תמונות תלת ממד על מסך הסמוך למדרגות יעזרו לכם לדמיין איך הרגיש מי שירד אל הבריכות באותה תקופה. טכנולוגיית המסך היא טכנולוגיה חדשה בישראל, המאפשרת הקרנה של סרטים באור יום.

"חפש את המטמון" במצודה - משחק QR לאייפון ולאנדרואיד 
ילדים יכולים לחפש את המטמון המסתתר ברחבי המצודה באמצעות משחק פשוט לשימוש, אשר פועל באמצעות סריקת קודי QR המפוזרים בנקודות שונות ברחבי האתר. בסוף המשחק זוכים הילדים בסיכת תג ורוכשים ידע לגבי מבנה המצודה והאופן שבו הוא מגן על יושביו.
שפות: עברית, אנגלית (בקרוב)
המשחק פותח בשיתוף החוג למערכות מידע באוניברסיטת חיפה.

המערכת המחוללת קודQR  - 'חפש את המטמון'
סטודנטיות מהחוג למערכות מידע באוניברסיטת חיפה, בהנחייתו של פרופ' צביקה קופליק, החוקר מודל משתמשים נפוצים ומתמקד ביישומם באתרי מורשת תרבותית, בנו מחולל QR למשחק "חפש את המטמון". המטרה הייתה ליצור מערכת פשוטה שעובדי המוזיאון יוכלו לתפעל בקלות, מבלי שיזדקקו לידע או לרקע בתחום המחשבים. פשטות הייתה העיקר. דרישות המערכת היו פשוטות יחסית: מערכת ניהול תוכן קלה לשימוש אשר מאפשרת ליצור משחקים פשוטים; וטכנולוגיה שיכולה לאפשר למבקרים לשחק את המשחק באופן עצמאי, בלי שיזדקקו לעזרה של עובדי המוזיאון. התרומה העיקרית של המערכת למוזיאון הייתה העובדה שהיא מאפשרת לצוות ליצור משחקים חדשים בכל עת, במהירות ובקלות, והם יכולים לבחור כל חפץ ולספק כל תיאור אשר מתאים להקשר מסוים. כדי להבטיח נוחות שימוש מירבית, המערכת פותחה על פי עקרונות עיצוב מוכווני-משתמש, הקובעים כי המשתמשים צריכים להיות מעורבים בעיצוב המערכת שבה ישתמשו.
המשחק פותח במטרה לאפשר למבקרים לשחק בו באופן עצמאי. לשם כך נעשה שימוש בטכנולוגיה הקיימת באינטרנט, כיוון שבטלפונים החכמים של ימינו יש דפדפני אינטרנט, שמאפשרים למשתמשים גישה לתוכן מסוג זה. המטרה במשחק היא למצוא חפצים ולהגיע למקום הנכון, ולשם כך צריך לדעת היכן המשתמש נמצא. כדי לחסוך מהמבקרים את הצורך לשכור ציוד, נבחרה הטכנולוגיה של קודי QR, הן לצורך קביעת המיקום והן לצורך האינטראקציה הראשונית, כיוון שקוראי קודים (למשל בטכנולוגיית Web) קיימים כיום בכל טלפון חכם. המערכת המחוללת את המשחק כוללת שלושה מרכיבים בסיסיים: 1) הגדרה / ניהול של מיקום המשחק – נקודות פיזיות ברחבי המוזיאון המייוצגות על ידי קודי QR ייחודיים להן; 2) הגדרה / ניהול של חפצים – חפצי אמנות / תצוגות הממוקמות בקרבת הקודים שהוגדרו לעיל, בשילוב רמזים המסייעים למצוא אותם ושאלות המוצגות למבקר; ו-3) הגדרה / ניהול משחק – אוספים מוארגנים של תצוגות וכן מידע נוסף. המערכת מאפשרת לעובדי המוזיאון להגדיר חפצים מעניינים במוזיאון ולקשר אותם לנקודות הפיזיות המסומנות בקודי QR, וכך ליצור משחקים על ידי בחירה בחפצים וקישור שלהם למשחק המסוים.
המשחק פותח במקור עבור מוזיאון הכט בחיפה, כפרויקט סיום שנה ג' של שתי סטודנטיות בחוג למערכות מידע באוניברסיטת חיפה: אוריין רוקח וסוזי סלמן, בהנחייתו של פרופסור צבי קופליק. לאחר שהמשחק הושלם והושק, אוריין רוקח התאימה אותו למוזיאון מגדל דוד.

המבקרים במוזיאון מגדל דוד שרוצים לשחק במשחק צריכים לסרוק קודם כול את קוד ה-QR בכניסה למוזיאון. ברגע שסורקים את קוד ה-QR, מוצגת רשימה של כל המשחקים הקיימים. אחרי שהמבקרים בוחרים משחק מופיע מסך ובו הנחיות כלליות למשחק, והם יכולים להתחיל לשחק. המשחק מתחיל בהצגה של רמז המכוון לתצוגה הראשונה. כפי שמתואר בהוראות המשחק, המבקרים צריכים להגיע למקום הנכון ולסרוק את קוד ה-QR בנקודה זו. אם המבקרים אכן הגיעו למקום הנכון, תוצג שאלה רב-ברירתית. אם הגיעו למקום הלא נכון, הם יקבלו הודעה על כך באמצעות תצוגת משוב גרפית. תצוגת משוב גרפית מופיעה גם כדי להודיע למבקרים אם ענו נכון על השאלה הרב-ברירתית. ברגע שיענו תשובה נכונה, רמז חדש יעזור להם למצוא את המקום הבא.

סיור QR למבוגרים המבוסס על אייפון או על אנדרואיד
מגדל דוד, הממוקם בשער יפו, בכניסה לעיר העתיקה של ירושלים, מספר את סיפורן המורכב והצבעוני של 3,000 שנות היסטוריה בירושלים. המצודה עצמה נבנתה בתקופה הצלבנית, החל מ-1099, אך אחדים מהשרידים הארכיאולוגיים במצודה הם בני למעלה מ-2,400 שנה. כאשר מבקרים מסיירים במצודה, הם מקבלים הזדמנות ללמוד יותר על האתר הארכיאולוגי בעזרת לוחיות ועליהן קודי QR המוצמדות לאבנים העתיקות, וכך לצעוד בשבילי הזמן בתצוגת הקבע של ההיסטוריה הירושלמית. עמדו, למשל, על המדרגות התחתונות של המצודה ב-2015, ותוכלו לראות בסרט את אלנבי עומד על אותן מדרגות ממש לפני כ-100 שנה. סרטים, צילומים, תמונות ומידע נוסף זמינים בנקודות שונות ברחבי המצודה. מפה תסייע למבקרים למצוא את נקודות העניין.
הסיור במגדל דוד באמצעות קודי QR פותח בשיתוף עם החוג למערכות מידע באוניברסיטת חיפה.
שפות: עברית, אנגלית.

אתר חדש מותאם מובייל
·         סיור וירטואלי של 360 מעלות בשילוב הסברים קוליים
·         מדריכים קוליים זמינים להורדה באתר בשש שפות
·         Google Street View - בואו לראות את המצודה וחדרי תערוכת הקבע בסיור מהכורסה.

·         חנות מקוונת עם כל המזכרות, המוצרים, הקטלוגים והספרים של מוזיאון מגדל דוד.
מומלץ בחום.

כתבה שרית יוכפז sarit0404@yahoo.com

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate

אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי

עיתונאית .גרה בת"א ישראל מייל: sarit0404@yahoo.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות