יום שני, 13 ביולי 2015

אירוע פתיחת עונת התרבות בירושלים: פסטיבל בבית 27-30 ביולי. מאת: שרית יוכפז


אירוע פתיחת עונת התרבות בירושלים:
פסטיבל בבית
27-30 ביולי


בשנתו החמישית פורץ פסטיבל בבית את גבולות הפרטי והאישי ומציג מופעים תיאטרליים אינטימיים בחללים שונים ומשונים שיאירו את הבית, את ירושלים ואתכם באור שונה לגמרי
פרומו לפסטיבל בבית - https://www.youtube.com/watch?v=Pj5RHdMgqo4
 עיר היא סך כל הבתים, הרחובות, החורבות והאנשים שגרים בה. פסטיבל בבית, בשנתו החמישית, יוצא מגבולות ארבעת הקירות של הפרטי וזולג אל מרחביה הנסתרים של ירושלים.
מופעי הפסטיבל מוצגים במבנים נטושים, במוסדות ציבור, בבתים חבויים ובמרחבים נשכחים ומבקשים להרגיש את פעימות ליבה של העיר ולספר עליה סיפור שהוא גדול מסך כל בתיה.
השנה, יותר מתמיד, אנחנו מבקשים להרחיב את מושג הבית ולאתגר את המקום ואת הקהל עם מופעים שיש בהם התערבות אמנותית מעוררת מחשבה במרחב הציבורי. היצירות שתפגשו מבקשות לערער, גם אם רק לרגע, את המובן מאליו ולאפשר שיח אמת - בדק ביתבמקומות שיפתיעו גם את מי שמכיר את העיר היטב.
המופעים האינטימיים שיבקרו לרגע בבתים השונים והמשונים ברחבי העיר, יאירו את המקום, את היצירה ואתכם באור חדש וימשיכו להדהד עוד זמן רב אחרי שתחוו אותם. כהרגלה בקודש, ירושלים ממשיכה להרעיף עלינו חומרים מדהימים שרק מחכים להיחשף ואנחנוגאים לפתח אותם לכדי יצירה עכשווית וייחודית.
ביקור מושלם בפסטיבל נוצר משילוב של כמה מופעים בערב. אפשר לבנות לבד את החבילה שמתאימה לכם או לסמוך עלינו ולהזמין את אחד הצירופים שבנינו עבורכם.
מנהלת אמנותית: דפנה קרון
מפיקה: ליה לרר



הקול גלוי
כשמקשיבים רואים את כל התמונה
מתחת לכביש המהיר, בפאתי עיר הבירה, על מדרון מסולע, פזורים בתיו הנטושים של הכפר ליפתא. מבעד למראה הפסטורלי של הכפר רוחשים מטעני העבר, ההווה והעתיד - ריבוד של סיפורים אישיים, אירועים היסטוריים, התפתחויות פוליטיות וכוחות כלכליים.
עבודת הסאונד 'הקול גלוי' מזמינה אתכם לשיטוט פרטי בשבילי הכפר ליפתא במהלכו תלקטו מן הכפר קולות שייצרו, אט אט, חוויה רבת מימדים. מצוידים באזניות ובאפליקציה שפיתחנו במיוחד עבור העבודה, תפסעו, אחד אחד, במורד הוואדי. מכשיר הטלפון שלכם יהפוך  לסטטוסקופ ייחודי שבעזרתו תוכלו להאזין לרחשי המקום, עדויות וקטעי שיחה. שימו את האוזניות, הניחו את הפלאפון שלכם על סלע, על אדן החלון או על עץ התאנה- הקול יבקע.
 ליפתא, הכפר הפלסטיני היחיד בגבולות הקו הירוק ששרד כמרקם נוף ­כפרי שלם, מיועד כיום לעבודות פיתוח ובנייה אשר יפגעו באופן דרסטי בשלמותו וייחודו לטובת פרויקט של מלונאות, מסחר ומגורי יוקרה. תוכנית מתאר 6036 עומדת בימים אלו במרכז מאבק משפטי וציבורי שבו משתתפות קבוצות בעלות עמדות שונות. בנקודת זמן זו, טרם ההכרעה על עתיד הכפר, אתם מוזמנים להתהלך במקום ולהקשיב לסבך קולות.
היצירה היא פרי שיתוף פעולה בין 'מראה מקום' - פרויקט רב מחלקתי בבצלאל לבין 'פסטיבל בבית'.
יוצרים וכותבים: הילה זקסנברג, הדר פורת, שבתאי פינצ׳בסקי
עיצוב פסקול: דניאל מאיר וגיורי פוליטי
* הזירה הבין-תחומית אימצה את הפרויקט המקורי ותמשיך להעלות את היצירה גם אחרי הפסטיבל.

השימוע
אירוע האזנה מחדש
בחדר שקירותיו לבנים, סביב שולחן ישיבות, מאחורי דלתיים סגורות, מתכנסות להן ארבע דמויות. כולן כבר כיכבו בדרמה שהסעירה את הציבור הישראלי בתחילת 2014, כאשר אדם ורטה, מורה למחשבת ישראל באורט טבעון זומן לשימוע שלפני פיטורים בעקבות מכתב ששלחה תלמידתו ספיר סבח לשר החינוך ובו טענה כי הוא מבטא בכיתה "דעות של שמאל קיצוני" ו"יוצא נגד המדינה".
חומרי הגלם של הדרמה הזה כמו נלקחו ממיטב הקלישאות של שחור ולבן: נערה מול גבר, ימין מול שמאל, מזרחיות מול אשכנזיות, תלמידה מול מורה. סוגיות של פוליטיקה, חינוך ודמוקרטיה נמזגו את תוך העלילה והניבו תגובות אוטומטיות של המאזינים - כאילו נכתבו כולם על ידי מחזאי מנוסה.
ביצירה "השימוע", תוכלו להקשיב לאותו שימוע בדיוק באופן אחר וחדש. ארבעה שחקנים ישמיעו את אשר נאמר באותו החדר - אך לא יציגו אותו. כשהם חובשים אוזניות, ישמעו השחקנים את הקלטת השימוע המקורי ויחזרו על המלים ללא שהות, בפעולה הדורשת ריכוז ולא מאפשרת התכוננות, אפיון של הדמות או הזדהות. השמיעה של הטקסט מחדש - בקולות חדשים ובווריאציות שונות, מנתקת את הטקסט מהקשרים אוטומטיים, מדעות קדומות, חושפת את רבדיו הרבים ומייצרת רגע טהור של הקשבה חדשה.
יצירתה של רננה רז
משתתפים: אמיתי יעיש בן אוזיליו, עופר עמרם, רננה רז, נעמי פרומוביץ

לקסיקון מרלין
שבעה עולמות בסלון אחד
היא דמות בלתי ניתנת להגדרה. ממציאה את עצמה בעצמה. בין אולמות הקולנוע לבין בעלה האברך, בין הסיגריות והאופנוע לחלות של שבת, מרלין וניג מספיקה להיות יוצרת, אמא לשבעה, דוקטורנטית במחלקה ללימודי תרבות, משוררת, פעילה ציבורית ומורה. היא מבקרת הקולנוע החרדית הראשונה והיחידה בארץ ובעולם, מחברת הספר ״הקולנוע החרדי״ בהוצאת רסלינג, חברת מועצת הקולנוע ומי שהקימה את אתר המבקרות ואת ״טבלת המבקרות״ יחד עם פורום הקולנוענית בישראל. קשה להגדיר או לשייך אותה - ואולי גם לא צריך.
לקסיקון מרלין הינו אירוע תרבות בו נהפוך בעולם המושגים של מרלין - לקסיקון חוצה מגזר וז׳אנר. בסלון ביתה בשכונה החרדית בירושלים נתכנס לדיאלוג רב משתתפים בהנחייתה של שפרה קורנפלד - סופרת, עיתונאית, אשר גם לה המילים הן בית. כמו למרלין גם לשפרה נטע בעולם החרדי. אבל כמו מראה הפוכה- שפרה שגדלה בבית חרדי בירושלים יצאה בשאלה.
המפגש בין שתי הנשים יאפשר שיטוט בין מקורות השראה מהתרבות החילונית והחרדית - כתיבה, עיצוב, קולנוע ושירה - עולמות שאולי לא יכלו להיפגש במקום אחר, מלבד בסלון של מרלין.
כל ערב יסתיים במתנה מיוחדת, כאשר דמות מתחלפת הקשורה לעולמה של מרלין תגיח- ובידה מתנה שמרלין מעולם לא קיבלה ממנה.
משתתפים: מרלין וניג, שפרה קורנפלד ואורחים בהפתעה

מסיבה חברתית
הרכב הסווינג "האחיות לוז" במסיבת דירה נוסח הארלם
"האחיות לוז" – הרכב הסווינג והפוסט-דו-אופ הירושלמי שכבש את הקהל בארץ, בארה"ב ובאירופה חוזרות לכור מחצבתן – עיר הקודש. בפסטיבל בבית 2015 הן יערכו מסיבת דירה בסגנון ההארלמי הישן - שהוא בעצם בדיוק כמו הסגנון הירושלמי העל-זמני: אין במה, אין תאורה, רק מוזיקה טובה ואנשים טובים.
מסיבות הדירה נולדו בניו יורק של תחילת המאה שעברה. שכר הדירה הרקיע שחקים ומאות דיירים שאינם בטוחים כיצד יצליחו לשלם לבעל הבית החודש, פונים להשלים הכנסה בדרך מקורית ומהנה במיוחד: מסיבה חברתית.
זה לא דרש הרבה: רק לפנות את כל הרהיטים, למלא את האמבטיה באלכוהול (תוצרת בית יותר משתלם!), לבשל הרבה הרבה אוכל למכירה (לא רק עוף מטוגן), לדאוג שיש מלאי של נייר טואלט ולגייס מוזיקאי סווינג שיעבירו לאורחים את הלילה בכיף. זה לא היה רק אמצעי פרקטי, זה היה החמצן התרבותי של תושבי השכונה: אנשים שלא יכלו להרשות עצמם לצאת לקונצרטים מפוארים, היו מגיעים במוצאי שבת - אחרי שקיבלו את המשכורת השבועית ולפני יום המנוחה, ללילה של חגיגה, שמחה, אוכל ביתי טעים וריקודים עד אור הבוקר.
אז אם גם שכר הדירה שלכם לא נמוך, ומזמן לא הזזתם את הרגליים, בואו ונעשה את זה בירושלמית. המוזיקה עלינו, הריקודים עליכם. בואו.
איפה?
שכונת נחלאות. הכתובת מדויקת תימסר עם רכישת הכרטיס.
משתתפים:
האחיות לוז: שירה ז' כרמל, יפעת זיו וספיר רוזנבלט
שי חזן – קונטרבס / דותן כהן – גיטרה / יואב אלקיים – קרש כביסה / אלי פרמינגר– חצוצרה

מעבדת רדיו
כשהאוזניים באות לפני העיניים
לפני שלוש שנים התקבצו כמה חברי ילדות על מרפסת ביתו של אחד מהם, בלב שכונת נחלאות, וכמעט במקרה החלו לדבר על חלום ישן - החלום ליצור רדיו. אבל לא סתם רדיו, אלא רדיו עכשווי, רדיו שאנשים מתמכרים אליו. רדיו שיודע לספר סיפורים ממש טוב ולמתוח את הגבולות של עצמו. רדיו שחושף ישראל אחרת, כזו שנסתרת בדרך כלל מעיני התקשורת, שמתעלה מעל הפוליטיקה ונוגע עמוק עמוק בכל מי שמאזין לו.
לא תמיד זה קורה לחברי ילדות שנפגשים על מרפסת, אבל בפעם הזאת, הם הצליחו. תוכנית הפודקאסט (רדיו אינטרנטי) "סיפור ישראלי" הפכה מפנטזיה למציאות. גלי צה"ל מיהרו לאמץ את התוכנית ואחרי שנגמרה העונה הראשונה, ואחריה שודרה עוד אחת, הם הוזמנו לניו יורק ולבוסטון לסיבוב הופעות. סיפורים מכאן הפכו לתוכנית מצליחה גם שם. אנשים האזינו, והתמכרו.
פסטיבל בבית 2015 חוזר אל אותה מרפסת, באותה השכונה, כדי להשיק את העונה השלישית של ״סיפור ישראלי״. הפעם זה יקרה עם קהל, במעבדת רדיו שכמוה עוד לא חוויתם. מי שיישב על המרפסת בערבי המופע, יהפוך להיות שותף ליצירה, כשהקול קורה לצידו ואל מולו. הסיפורים הם לב העניין - ההקשבה המלאה לפני שהעיניים שופטות. פרפורמנס רדיו ימלא את החלל ­ בדמויות, קולות, זוויות שונות וסאונדים מחשמלים, אשר כולם עוסקים, בדרך זו או אחרת, בשכונה ובשכנות. ההתרחשות כולה, החל מראיונות וסיפורים וכלה בקשקושי כוסות ונגיסות באבטיח, תוקלט ותהפוך לפסקול של התוכנית – כולל שיחת אורח עם אתגר קרת שיספר על השכנים של הספרים שלו בחנויות השונות. אתם יכולים להרעיש, אבל יותר כדאי - תקשיבו.
יוצרים: מישי הרמן, רועי גילרון, יוחאי מיטל, שי סתרן, מאיה קוסובר

סיפור לילי
שיטוט לילי בספריה ציבורית
יש מעט מאד מקומות שמבקשים ממך – בוא, קח רגע. תחשוב, תשהה. תבהה בלי שום מטרה, בטח בלי מטרת רווח. מקום שבו הזמן רחוק מכסף וכל כולו רוח. כזו היא הספרייה. בית ציבורי, נגיש לכל, המאפשר לאדם לשבת על כיסא עם ריפוד כחול, לבהות בשטיח מאובק נמתח מקיר לקיר, לשלות ספר ממדף עמוס מילים, מחשבות ועובדות ופשוט להגג.
כרטיס הקורא האישי שלכם מחכה לכם בכניסה, והוא הצעד הראשון במסע הרפתקאות לילי בין ובתוך מדפי ספריית בית העם שבמרכז ז׳ראר בכר. חבורה של אמניות ואמנים משתלטים על אולמות הקריאה והעיון בקומות השונות של הספרייה והופכים את המקום לזירה של התרחשויות פרפורמטיביות.
לכם רק נותר לשוטט מדפי הספרים, להתעכב, לחזור, לשהות, לחשוב ולהרגיש חופשיים. בין השאר מחכים כתבן שישרבט עבורכם מכתב פיטורין או אהבה, טוק שואו עם סופרים פקטיביים, מנה שתצא מספר ישר אל הצלחת שלכם, ספרים שיוקדשו רק לכם ומספרת סיפורים שתפרק את המילים לגורמים.
אוצרת ומנהלת אמנותית : מורן אביב-דביר
מפיקה: יפעת שיר-מוסקוביץ
משתתפים: עמוס אורן, מידד אליהו, מיכל בן יהודה, נועם בר, עדיה גודלבסקי, דינה גולדשטיין, תמר דרוזד, רותם וולק, ניצן לנגר, אמיר חרש, שירי לבנדיגר, יעל מושקין, אן אליזבת נודלמן, שיראל ספרא, אמיר עצמון, מיכל פולאק, הילה פלשקס, הדס צדיק, עלית קרייז, הקולות הצפים, להקת נהרה.

אמא של סמי
טקס גלגול
מה אם נגלה לכם שבמקום שאליו מעולם לא הפנתם את הראש, נמצא כפר ירוק ושקט. הוא נמצא מעליכם כשאתם ממלאים את ידיכם בשקיות בקניון מלחה, הוא משקיף מלמעלה כשאתם צופים במשחק באצטדיון טדי. הוא נוגע בכם בכל פעם שאתם עוברים על הכביש המהיר שעולה אל גילה - אבל הוא שקוף ונסתר.
בכפר הזה, שראפת שמו (ואין להתבלבל עם שועפת), במקום שמזכיר במעט את ירושלים של פעם, בין שבילים פתלתלים ובתים שמהם עולה ריח של לחם, בתוך סלון בית שבו ספות מעץ אלון שהובאו ממצרים וסלסלה של תאנים שנקטפו הרגע, יושבת גיבורת הערב הזה- אום סמי, אשת בשורה ומעשה. היוזמת והמובילה של קולקטיב נשים מבשלות אשר פועל בכפר, שמטרתו להניע מהלכים חברתיים, תהליכי למידה והעצמה עבור הקהילה.
את הבית הזה, ובו שלושה חדרי שינה - ששניים מהם עומדים נטושים כמו מוזיאון, זכר לימים אחרים ולאנשים שלא יחזרו, היא ממלאה בשכבות של היסטוריה ועתיד. סודות מתקופות שונות ועשייה עיקשת וגאה של הווה ועתיד.
לרגל הפסטיבל, תארח אום סאמי בביתה את הבמאית חנה ואזנה גרינוולד, ויחד הן ינהלו כל ערב טקס גלגול. גלגול עלי גפן הוא ריטואל איטי ומהפנט (ויש יאמרו גם תרפויטי). למלאכת הגלגול המשותף על השולחן הענק תצטרפו גם אתם. השתיים יגלגלו ידע בבישול - כזה שאין להשיגו והוא עובר מדור לדור, יגלגלו סיפורים אישיים, עדויות של היסטוריה שבעל-פה, גלגולי שפה, ומקום.
משתתפות: אום סאמי, חנה ואזנה גרינוולד.


מחיר כרטיסים: 60-80 שח באתר - http://www.jerusalemseason.com/

כתבה: שרית יוכפז עורכת "חדשות תיירות תרבות מסעדות ומלונות"

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות