יום שבת, 28 במאי 2016

בית התפוצות האגף חדש וחושף בתערוכותיו את התרבות היהודית על כל גווניה וקולותיה -מומלץ. מאת: שרית יוכפז

                                          צילו-שרית יוכפז

בית התפוצות מוזיאון העם היהודי פותח את האגף החדש ומשיק ארבע תערוכות שכל אחת מהן מייצגת את התרבות העשירה ורבת הפנים של העם היהודי.
האגף החדש שאת תכנונו התחילו בשנת 2012, משתרע על שטח של 2,200 מטרים רבועים הוא מציין את השלב הראשון בהקמתו של מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות שבנייתו תסתיים במהלך שנת 2019. עלותו פרויקט ההקמה של מוזיאון העם היהודי החדש, היא ל כ-100 מיליון דולאר, המתחלקים בין ממשלת ישראל, לבין תורמים פרטיים.
527x1140_Dilen-Copywrite
בראש צוות ההקמה של המוזיאון החדש עומדות מדי שביד מנהלת הפרויקט, ד"ר אורית שחם גובר האוצרת הראשית של בית התפוצות והאוצר אמיתי אחימן. לצדן פועל צוות של מעצבים בינלאומיים – גלגר מעצבים ושות' מארה"ב וצוות בינוי ותכנון ישראלי - חברת CPM שמנהלת ציפי אדלר ארצי ביחד עם האדריכלים דניאל מינץ ואלעד מלמד. את כל הפרויקט המורכב מלווה גם צוות של יועצים אקדמיים בראשם פרופ' גידי שמעוני מהאוניברסיטה העברית בירושלים ופרופ' רענן ריין מאוניברסיטת תל אביב.
"אנו נרגשים להשיק את האגף החדש במוזיאון העם היהודי בבית התפוצות. באמצעות עבודת הצוות המאומצת והממושכת והאמון והתמיכה הבלתי פוסקים של שותפינו, האגף החדש בהחלט מצליח לתת ביטוי לערכים שאנו כה מאמינים בהם: ראייה פלורליסטית של היהדות והעם, המכירה ומקדמת את רבגוניות עמנו, והשקפה אופטימית בהתייחס לזהות היהודית ולעתיד העם היהודי. כמו כן, החדשנות שזורה בכל חלק וחלק באגף החדש וכמובן באה לידי ביטוי גם בפלטפורמת בית התפוצות אונליין, המנגישה את תכני המוזיאון על גבי הרשת", מסרה אירינה נבזלין, יו"ר דירקטוריון בית התפוצות – מוזיאון העם היהודי.




מנכ"ל בית התפוצות דן תדמור מצטרף לדברים ומוסיף " האגף החדש הוא השלב בראשון בהקמתו של מוזיאון העם היהודי בבית התפוצות. הוא משתלב במכלול של עשייה המתמקדת במשימה אחת: טיפוח תחושת שייכות מתוך עיסוק בזהות יהודית פלורליסטית".
איך מתכננים מוזיאון לעם היהודי?צוות התכנון בחר בדרך ייחודית. הוא יצר מוזיאון שבו הסיפור מורכב ורב פנים, מוזיאון שמתמודד עם סוגיות בסיס שליוו את היהודים בזמנים ובמקומות שונים. התצוגה לוקחת את המבקרים למסע מרתק, שבמסגרתו הם מגלים וחוקרים את סיפורו הייחודי והמתמשך של העם היהודי. במהלך הביקור מתאפשרת להם הצצה אל התרבות היהודית העשירה ורבת הפנים אז והיום, שמתוכה עולה סיפור רלוונטי המעורר הזדהות עם העבר וההווה.
התצוגה החדשה היא חגיגה של יצירה והתחדשות; היא פלורליסטית ונותנת ייצוג לכל הפסיפס המרהיב של העם היהודי ולכן היא גם רלוונטית ומאפשרת הזדהות עם הסיפור היהודי הגדול, ולפיכך "הסיפור הזה הוא גם שלי".

ברוח זו, כל אחת מהתערוכות שנפתחות באגף החדש, מייצגת חלקים מהעקרונות הללו.
הללו-יה! כינוס, תפילה, לימוד – בית הכנסת אז והיום
תצוגת קבע המציגה באופן חדש ומעורר מחשבה את אוסף 21 דגמי בתי הכנסת רב המוניטין של בית התפוצות.

Forever Young – 75 שנה לבוב דילן  
התערוכה מציגה את דמותו החידתית של בוב דילן ומתמקדת במהפכה שחולל דילן, ואת השפעתו על המוסיקה ומוסיקאים ברחבי העולם ובארץ.
מבצע משה – 30 שנה אחרי - תערוכת מדיה בבימויה של הבמאית אורלי מלסה, המביאה
את סיפורן של עשר משפחות מעולי מבצע משה, לפני 30 שנה.
גיבורים: פורצי הדרך של העם היהודי- תצוגת קבע לילדים, בגילאי 6 – 12 ולכל המשפחה,
המציגה את גיבורי העל היהודים לאורך ההיסטוריה: מדענים, הוגים, מהפכנים, אנשי תרבות, ספורטאים, אמיצים, ומובילי כלכלה. 

התערוכות באגף החדש של בית התפוצות - מוזיאון העם היהודי
הללו-יה! כינוס, תפילה, לימוד – בית הכנסת אז והיום
תצוגת קבע בהיכל בתי הכנסת ע"ש אלפרד ה. מוזס ומשפחתו

הגלריה מציגה באופן חדש, מרתק ומעורר מחשבה את אוסף דגמי בתי הכנסת רב המוניטין של בית התפוצות. היא כוללת 21 דגמים של בתי כנסת, אשר כל אחד מהם מציג פנים שונים של תפקידי הליבה של בית הכנסת: מפגש חברתי, לימוד, יצירה ותפילה, כמו גם חתונה, בר/בת-מצווה, מפגשים קהילתיים, אירועי גיוס תרומות, תמחוי וצדקה, ועוד.

לצד כל מודל מוצג פריט טקסי מקורי שמקורו בבית הכנסת או בקהילה הקשורה בו. פריטים אלה מעשירים את התערוכה ואת הבנתנו באשר לזהותה התרבותית והאמנותית של אותה קהילה. עוד בתצוגה - חלון רב רושם של זכוכית צבעונית, שנוצר בשנת 1919 בגרמניה בידי האמן פרידריך אדלר, פריטי יודאיקה היסטוריים ומודרניים, ספרי תפילה וכתבי יד מתקופות שונות.

עושר הכלים המוזיאלי שלעיל מאפשר לגלריה לחגוג את היצירה וההתחדשות המגולמים בחיים היהודיים ובתרבות בית הכנסת, ואת עקרון הפלורליזם בייצוג המייצר רלוונטיות והזדהות.
התערוכה כוללת גם סרטים, מיצג וידאו ארט, והפעלות אינטראקטיביות לילדים ולמבוגרים.

אוצר: אמיתי אחימן

מעצבים: גלגר ושות', וושינגטון די.סי. ארה"ב

Forever Young – 75 שנה לבוב דילן
תערוכה שחוגגת את העושר התרבותי ואת היצירתיות פורצת הגבולות המגולמים ביצירתו רבת הפנים של בוב דילן, מי שהשפיע על תרבות המאה העשרים יותר מכל מוזיקאי יהודי אחר. התערוכה מציגה לקהל הישראלי את דמותו החידתית של בוב דילן באמצעות סרטים, צילומים, דימויים, כרזות, מוצגים, והרבה, הרבה מוזיקה. התערוכה מתמקדת: במהפכה שחולל דילן, השפעתו על המוסיקה ומוסיקאים ברחבי העולם ובארץ, ובזיקתו ליהדותו ולמדינת ישראל.
במסגרת התערוכה מוצגים לראשונה בישראל צילומי מקור של אליוט לנדי (לנדאו), מי שהיה הצלם הרשמי של פסטיבל וודסטוק. בנוסף מוצג בתערוכה סרט דוקומנטארי קצר - "דילן שלי" – העוסק בהשפעתו של דילן על המוסיקה הישראלית. בסרט ראיונות עם מספר מוסיקאים ישראלים מובילים, בני דורות שונים, שיספרו על השפעתו של דילן עליהם. בהשראת המוסיקה שלו.

אוצרי התערוכה: אמיתי אחימן ואסף גלאי
מנהל אמנותי: יואב קוטנר

בתמונה: הבמאית אורלי מליסה עם העיתונאית שרית יוכפז. צילום: דויד יוכפז
מבצע משה – 30 שנה אחרי
בית התפוצות היה בין המוסדות הראשונים שתיעדו את עלייתם של יהודי אתיופיה ב"מבצע משה" ואת ראשית קליטתם בארץ בין השנים 1984 – 1991. דורון בכר, אז צלם בית התפוצות, נשלח לתעד את חיי היהודים באתיופיה
והמשיך את התיעוד עד שנות ה-90 של המאה שעברה. כיום קיים בארכיון בית התפוצות אוסף נדיר של כ-10,000 תצלומים המספרים את סיפור צעדיהם הראשונים של יהודי אתיופיה.

במלאת שלושים שנה למבצע משה, יצאה הבמאית אורלי מלסה למסע בעקבות האנשים המופיעים בתמונות מאז.
ביחד עם צוות בית התפוצות, היא פנתה אל קהילת עולי מבצע משה באמצעות הפייסבוק, וביקשה את עזרתם בזיהוי המצולמים. היוזמה הניבה אינספור תגובות נרגשות ממי שזיהו את עצמם ואת קרוביהם. מלסה בררה את הסיפורים המרתקים ביותר ותיעדה את מסעם האישי של המצולמים בסרטים המוצגים בתערוכה.  

נקודת הראות של תערוכת המדיה הזו אינה נוסטלגית וגם אינה משקפת את מבטם של הישראלים, אלא את סיפורם של מי שחוו את העלייה מאתיופיה. מוצגים בה סיפוריהן של עשר משפחות המתארות את הקורות אותן מאז ועד היום, תוך התייחסות לקשיי העקירה, ההגירה וההיקלטות, ולקבלת הפנים של החברה הישראלית על האורות והצללים שלה.

במאית ותסריטאית: אורלי מלסה





אוצרי התערוכה: מיכל הומינר ואסף גלאי


גיבורים: פורצי הדרך של העם היהודי

תצוגת קבע לילדים בגלריה למשפחה ע"ש מילטון ותמר מאלץ


התערוכה מציגה את גיבורי העל היהודים לאורך ההיסטוריה: מדענים, הוגים, מהפכנים, אנשי תרבות, ספורטאים, אמיצים, ומובילי כלכלה. כל קבוצה מציגה פן אחר של גבורה או אומץ, ומהווה מוקד של הזדהות ממקור אחר. מתוקף כך, התערוכה מבקשת לעורר את הילדים למחשבה מחודשת על גבורה, גיבורים, הערצה והערכה, ומפגישה את הילדים עם הפנים השונות של ההצלחה הנטועה באלה שכבשו את יצרם והעזו להצליח לחשוב ולפעול באופן אחר ושונה. היא מציגה את ייחודו של העם היהודי כקבוצה שמאפשרת ביטויים שונים של הצלחה, ולא מתמקדת רק בכוח הזרוע או בגבורה בשדה הקרב, כאשר דגש מיוחד ניתן לגיבורי התרבות היהודיים.
הגלריה מעוצבת כמרחב פתוח המאפשר תנועה חופשית, ויש בה הפעלות אינטראקטיביות וסרטי אנימציה המתאימים להורים ולילדים. במרכז החלל מיצג תאורה וסביבו מושבים להורים ומחשבי לוח (iPad) שבהם מידע על כל 148 הגיבורים המיוצגים בתערוכה.

התערוכה מיועדת לגילאי 6 – 12.
אוצרת ראשית: ד"ר אורית שחם גובר
אוצרים: דביר צור, אסף גלאי
מומלץ בחום.
/
צילום: שרית ודויד יוכפז
מאת:שרית יוכפז -עורכת ראשית


0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Translate


אודות שרית יוכפז

שמי שרית יוכפז.
אני עתונאית מזה עשרים וחמש שנים.
אני בוגרת אונברסיטת בר אילן תעודת הוראה, הסטוריה וספרות, והמכללה למנהל למדתי תקשורת..
בעלת תעודת עיתונאית של "אגודת העיתונאים תל אביב", ו"אגודת העיתונאים הממשלתית".
כתבתי בעיתונות ארצית, מגזינים לנשים ולתיירות, מקומונים ואתרי אינטרנט.
הגשתי מזה 10 שנים פינה ברדיו קול חי FM93 בנושא תיירות תרבות וארועים מיוחדים.
בהמשך למדתי גם לימודי תעודה רפואה משלימה, איפור מקצועי (כדי שיהיה לי רקע לכתוב בנושאים הללו).
הרצאתי בנושאי תקשורת ועיתונות.
מתנדבת בשעות הפנאי ל"אגודה למען העיוור", ל"נשות הדסה" -סניף נר הלילה ומתנדבת למשמר האזרחי.
אוהבת ים, ספורט, בעלי חיים והום סטיילינג.

המגזין של שרית

במגזין זה תוכלו למצוא המלצות למשפחה בנושאים הבאים: אופנה, טיפוח ויופי, אקססוריז, בריאות, צרכנות, חדש על המדף, ספרים, תרבות, הצגות, סרטים, תערוכות, תיירות, טיולים יפים, ספא, מסעדות, ולייף סטייל.

עקבו אחרי בגוגל+

התמונה שלי
מפיקה עורכת מגישה תוכנית רדיו ברדיו ליפס בימי רביעי מ10-12 בבוקר. "המלצות וראיונות" עםשרית יוכפז www/radiolips.com
מופעל על ידי Blogger.

ארכיון המגזין

רשומות פופולריות